Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste wearables

Oculus Rift: alles dat je moet weten

Geschreven door
Geplaatst op29 september 2015, 16:21 CategorieTips en advies

De Oculus Rift is een virtual reality-bril, voorzien van moderne technieken om je helemaal uit de echte wereld te halen en te houden. In dit artikel leggen we uit wat je precies kunt met de bril en hoe die precies werkt.

Lees ook onze review van de Oculus Rift en Touch Controllers.

Dit is de Oculus Rift-bril

De Oculus Rift is een virtual reality-bril die je op je hoofd zet en vastzet met banden aan de zij en bovenkant. In de headset bevindt een scherm, waar we het later over gaan hebben. Je bekijkt dat scherm door twee lenzen, die het beeld vergroten, maar niet korrelig maken. Door het beeld te vergroten, zorgt Oculus ervoor dat je altijd naar een scherm kijkt en niet bijvoorbeeld naar de zijkant van de bril. Dat zou je namelijk helemaal uit de virtuele ervaring kunnen halen. De lenzen zijn overigens aan te passen aan je eigen ogen.

In de bril zit een moederbord, ARM-processor en chips voor de LED-verlichting. Dat laatste klinkt misschien een beetje vreemd, maar deze wearable heeft een externe accessoire nodig om te bepalen waar jij je op dit moment binnen de driedimensionale omgeving bevindt. De accessoire is klein en zwart en ziet eruit als een icrofoon en communiceert dus met de bril via die LED-lampjes. Oculus noemt dit het Constellation Tracking System. Die lampjes zitten aan zowel de voor- als achterkant, zodat je je ook kan omdraaien in virtual reality.

oculus-rift-oculus-inside

Aan de Oculus Rift-headset zit een drie meter lange kabel waarmee je de wearable kunt aansluiten op je computer of laptop, zodat de pc weet wat met wat voor apparaat het te maken heeft. Videobeelden worden namelijk verstuurd via een HDMI-kabel, aangezien de bril zelf niet in staat is de grafische pracht te presenteren – daarvoor heeft het dus een pc nodig, die eigenlijk de berekeningen van de games op zich neemt. De bril stelt je in staat een virtuele wereld te verkennen, onder meer dus door de LED-lampjes en andere sensoren.

Die andere sensoren zijn een magnetometer, een gyroscoop en een accelerometer, die allemaal helpen met het positioneren van de drager in die virtuele wereld. Sommige van deze onderdelen vind je ook in smartphones en bijvoorbeeld Wii-controllers, dus de techniek is al lang genoeg aanwezig om er iets van te kunnen maken. Verder beschikt de bril over een usb-aansluiting, waar je potentieel een controller op aan kunt sluiten. Het zorgt er in elk geval wel voor dat de bril meer stroom verbruikt – gelukkig hangt-ie dan altijd aan het stroom.

Oculus Rift: het scherm, de audio en de games

De Oculus Rift heeft niet één, maar twee schermen aan boord, die allebei in staat zijn een resolutie van 2160 bij 1200 pixels te weergeven. Eerst was het idee om de Rift één scherm te geven, maar al gauw besloot het team voor twee schermen te gaan. Daarnaast kan Oculus Rift rekenen op ware 3D-audioverruimtelijking. Dat houdt simpel gezegd in dat ontwikkelaars van games en andere software in staat zijn geluid op basis van de positie van de drager te bepalen en zo kunnen aangeven of juist iets luid of zacht gepresenteerd moet worden.

oculus-rift-oculus-touch

Om te luisteren naar die ‘audio in de ruimte’ kun je ervoor kiezen gebruik te maken van de ingebouwde hoofdtelefoon. Maar mocht je die niet lekker vinden zitten, dan kun je die omwisselen voor je eigen koptelefoon, net wat je wil. De audio is gecodeerd in 360 graden-surround sound, iets dat de meeste moderne hoofdtelefoons wel zouden (kunnen) ondersteunen. De Oculus Rift wordt ook voorzien van zijn eigen controller, namelijk de Oculus Touch – de controllers doen ons nog het meeste denken als geëvolueerde Wii Nunchuk-controllers.

Bekijk ook  CaptoGlove VR-controller behaalt doel op Kickstarter

Sterker nog, daar lijken ze wel heel erg veel op. De controller is gevormd naar de hand en heeft aan de bovenkant een analoge knuppel evenals twee actieknoppen zitten. Aan de zijkanten bevinden zich nog twee triggers – dit geldt voor zowel het linker als het rechter stuk. De controllers zijn uiteraard draadloos en stellen spelers in staat de interactie aan te gaan met de digitale objecten. De Oculus Touch moet een intuïtieve besturing aanbieden als alternatief voor de traditionele Xbox-controller, die eveneens wordt ondersteund.

Oculus Rift en de Xbox-integratie

Wanneer de Oculus Rift in het eerste kwartaal van 2016 uitkomt en je pc krachtig genoeg is het apparaat te ondersteunen, dan ben je straks in staat om je Xbox One-spellen te spelen op de virtual reality-bril. Dat heeft Phil Spencer, hoofd van de Xbox-afdeling, tijdens een perspresentatie van de Oculus Rift in juni 2015 bekendgemaakt. Dat is niet de enige link tussen de hardware: de Oculus Rift wordt straks ook verscheept met een Xbox One-controller, zodat je in principe meteen kunt beginnen met het spelen van games.

oculus-rift-oculus-software

Helaas werd tijdens die presentatie niet duidelijk of alle games daadwerkelijk speelbaar zouden zijn via de virtual reality-bril en of ze zouden worden geoptimaliseerd. Daarom is het nog even afwachten wat deze feature ons precies gaat brengen. Door deze samenwerking heeft Microsoft een antwoord op PlayStation VR van Sony, maar dan zonder risico of ontwikkelingskosten. Sony heeft laten weten dat de PlayStation VR-bril voor de zomer van 2016 uitkomt en 399 euro gaat kosten – net zo duur als een PlayStation 4 ongeveer.

Wanneer kan ik de Oculus Rift kopen?

Aan het einde van het jaar is het mogelijk een pre-order te plaatsen voor de Oculus Rift, die vervolgens begin 2016 naar je zal worden verscheept. Mocht je één van die mensen zijn die geïnteresseerd is in de virtual reality-bril, weet dan in elk geval dat je wordt aanbevolen een behoorlijk sterke Windows-pc te hebben. Ondersteuning voor Mac en andere pc-besturingssystemen zijn voorlopig van tafel. Hieronder staan de specificaties op een rijtje. Mocht je een dergelijk pc thuis hebben staan, dan heb je daar flink wat voor betaald.

  • NVIDIA GTX 970 / AMD 290 equivalent of nieuwer
  • Intel i5-4590 equivalent of nieuwer
  • 8GB+ werkgeheugen
  • Windows 7 SP1 of nieuwer
  • 2x USB 3.0 ports
  • HDMI 1.3 video output, met ondersteuning voor 297MHz clock via een direct output architecture

Eén van de belangrijkste aspecten is misschien nog wel de prijs. De development kit van de tweede generatie kostte 350 dollar; de oprichters van het bedrijf achter de Oculus hebben eerder wel aangegeven dat het apparaat tussen de twee- en vierhonderd euro zal kosten. Dat is misschien maar beter ook; de Xbox One kostte vijfhonderd euro, wat veel gamers net even te duur vonden voor een gameconsole en mediaspeler (wat de Oculus Rift in de kern ook is). Er valt dus nog een hoop te leren over het apparaat, maar dat is nog slechts een kwestie van tijd.

Meer tips en adviezen

Op onze tips en advies pagina vind je meer tips, achtergronden en adviezen over wearables als smartwatches, virtual reality-gear en fitness trackers.

Lees ook onze review van de Oculus Rift en Touch Controllers.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.