Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste wearables

Virtual reality en augmented reality: wat zijn de verschillen?

Geschreven door
Geplaatst op21 september 2015, 16:58 CategorieTips en advies

Op WearablesMagazine.nl hebben we het niet alleen over smartwatches en fitness trackers, ook de augmented en virtual reality-producten komen aan bod. Soms worden de termen ‘virtual reality’ en ‘augmented reality’ onterecht door elkaar gebruikt, terwijl er wel degelijk verschillen bestaan. In dit artikel bespreken we beide realiteiten en wat de verschillen ertussen zijn.

Virtual reality versus augmented reality

Het zal niet lang meer duren voordat je ook mensen buiten een grote elektronicabeurs met een frappante bril of headset op ziet. Zelf hebben wij tijdens de IFA 2015 in Berlijn kunnen spelen met de OSVR Hacker Dev Kit-virtual reality bril: een vr-bril die een standaard voor virtual reality wil neerzetten. Dat is nogal een nobel streven, maar ook eentje die duidelijk nodig is. Want wat is virtual reality nu eigenlijk en wat zijn de mogelijkheden? En wat houdt augmented reality dan in en wat kun je daarmee?

Het idee van een virtuele werkelijkheid (letterlijke vertaling van virtual reality) is niet nieuw. In de jaren negentig kwam het fenomeen al voor en zijn verschillende bedrijven er niet in geslaagd er een goed werkend product omheen te bouwen. De laatste spijker in de deksel van de doodskist is ongetwijfeld de Virtual Boy van Nintendo geweest. Dit is een virtual reality-bril op een standaard, voorzien van een eigen controller en een handjevol spellen. Nintendo verkocht er slechts honderden exemplaren van – totaal geen succes dus.

virtual-boy-wearable

Los van het feit dat de bril slechts enkele rode kleuren kon toveren op het kleine schermpje binnenin de bril (wat niet voor een obstakel hoefde te zorgen, aangezien de zeer succesvolle Game Boy, eveneens van Nintendo, alleen maar groene kleuren presenteerde op het schermpje) was het vooral het feit dat mensen al snel misselijk werden van het 3D-effect dat ervoor zorgde dat dit product niet van de grond kwam. Ook gaven mensen aan nek- en rugklachten te krijgen van de verplichte positie waarin je moest gamen. Allerminst enerverend.

Virtual reality – jaren later

Dat is nu wel anders, met virtual reality-brillen die klein genoeg zijn gewoon op het hoofd gedragen te worden. Maar wat is virtual reality nu precies? Virtual reality betekent letterlijk virtuele realiteit. Je kunt het vergelijken met een 3D-videogame, waarin je het personage in alle vrijheid kunt laten bewegen door middel van een controllerinput. Het verschil tussen een traditioneel videospel en een virtual reality-bril is dat je bij een traditioneel videospel een televisie (of handheld spelcomputer) nodig hebt om te kunnen gamen.

Met een virtual reality-bril op vervang je als het ware de echte wereld voor de virtuele en is het aan de ontwikkelaar van software (programma’s, games) om de gebruiker te doen vergeten dat de wereld virtueel is. Daarbij helpt het dat de virtual reality-brillen zijn voorzien van sensoren waarmee je ook daadwerkelijk rond kunt kijken wanneer je je hoofd beweegt. Ook zijn er al accessoires waarmee je je handen kunt digitaliseren, zodat het de grens tussen de virtuele en de echte wereld ook daadwerkelijk dunner begint de worden.

oculus-rift-final-design

Augmented reality lijkt het voorlopig te winnen

Wat is dan augmented reality? Het Engelse woord ‘augment’ kun je vrij vertalen naar Nederlandse woorden als verhogen, verbeteren en aanbrengen. Met die woorden kun je al een mooie, passende omschrijving van augmented reality maken: augmented reality brengt een extra laag informatie aan aan de werkelijke realiteit en verbetert daarmee mogelijk manier van leven, werken en de alledaagse taken. Neem bijvoorbeeld Google Glass: een bril met een ingebouwde projector en een glazen raam als het ware. Hét voorbeeld van augmented reality.

Google Glass kun je in veel situaties gebruiken. Zo kun je een routebeschrijving over de werkelijkheid laten projecteren, bijvoorbeeld voor in de auto. Zo kun je beter het verkeer en de omgeving om je heen in de gaten houden, omdat je je ogen nooit echt van de weg hoeft te houden. Microsoft werkt ook aan een augmented reality-bril, genaamd de HoloLens. Het bedrijf strooit met verwarrende termen als ‘hologrammen’, maar in feite doet deze bril hetzelfde als Google Glass, maar dan net even wat stappen geavanceerder dan Google’s ar-bril.

Bekijk ook  Jawbone lijkt te komen met medische wearables

augmented-reality-hololens

Je zou kunnen stellen dat augmented reality het beste van zowel de virtuele als de echte wereld combineert, omdat je, bijvoorbeeld met de Microsoft HoloLens, ook in staat bent te communiceren met de digitale projecties. Wanneer je naast iemand staat met zo’n bril op, dan zie je hem letterlijk in het luchtledige knijpen, duwen, trekken en doen, maar degene met de bril is op dat moment bezig met de interactie van de objecten om hem heen – die hij alleen zien. Op de bovenstaande afbeelding kun je een impressie zien van hoe dat er dan uitziet.

Verschil en overeenkomsten

Zowel virtual als augmented reality hebben het doel de dragers onder te dompelen in techniek, maar doen dit beide dus op verschillende manieren. Daar waar dragers van een augmented reality-bril de wereld om hen heen nog kunnen zien, reizen de virtual reality-brildragers af naar een wereld waarin ze alleen zijn (of met andere vr-brillen dragers, op het moment dat multiplayer gaming in vr groot wordt). Voorlopig lijkt het er ook op dat virtual reality groot gaat worden met gaming en dat zien we ook terug in de aankomende modellen.

Zo werkt Sony op dit moment aan PlayStation VR, eerder bekend als Project Morpheus. Gameplatformhouder Valve werkt met HTC aan de HTC Vive, Oculus en Facebook maken al jaren furore met de Oculus Rift-bril, Samsung heeft een Oculus Rift-achtige bril, Gear VR, die werkt met Samsung-smartphones (en werkt ondertussen aan een nieuwe versie), Razer werkt aan de OSVR en Google heeft, naast zijn augmented reality-bril, ook Google Cardboard, een kartonnen houder voor je smartphone die een vr-ervaring aanbiedt.

osvr-1540-wesley

De toekomst van virtual en augmented reality

Tussen januari 2016 en zomer 2016 verschijnen er een aantal virtual reality-brillen op de markt, terwijl augmented reality-apparaten allang bestaan en gekocht kunnen worden. Toegegeven, de bestaande ar-producten zijn niet allemaal wearables: neem bijvoorbeeld de Nintendo 3DS, die door middel van speciale kaartjes enkele Nintendo-figuren tot leven kan brengen in de echte wereld. Google Glass is ook een tijdje te koop geweest, ook al is dat nu niet meer het geval en zal dat voorlopig ook niet meer gebeuren, mede dankzij een nieuw model.

De mogelijkheden voor beide platformen lijken in elk geval eindeloos. Augmented reality kan ons in alledaagse taken of bijvoorbeeld op het werk helpen met simpele toepassingen die ons niet uit de echte wereld halen, terwijl virtual reality de gamemarkt kan gaan overspoelen met zijn potentiële succes, dat geheel afhankelijk lijkt te zijn van de prijs van zo’n bril. De prijzen liggen nu echter hoog (je kunt daar bijvoorbeeld een spelcomputer of pc van kopen waar je meer mee kunt), maar voor een early adopter is natuurlijk niets te gek.

Welke van de twee technieken uiteindelijk als winnaar uit de bus komt, is nu nog niet te zeggen. Als je dat al zou kunnen stellen, aangezien beide wearable-devices dusdanig van elkaar verschillen, dat ze mogelijk niet eens dezelfde doelgroep of markt zullen delen. Het grote voordeel van augmented reality is dat het ons niet uit de echte wereld haalt, terwijl het voordeel van virtual reality dat juist wel kan doen – waarschijnlijk gaat augmented reality heel groot worden op de zakelijke markt, terwijl virtual reality dat wordt qua entertainment.

Meer tips en adviezen

Op onze tips en advies pagina vind je meer tips, achtergronden en adviezen over wearables als smartwatches, virtual reality-gear en fitness trackers.

  • Delen:

Reacties

  1. Tim
    22 september, 2015 om 21:10

    Interessant en verhelderend artikel! Vind alleen de zinsnede dat ‘AR het voorlopig lijkt te winnen’ een beetje vreemd aangezien VR & AR voor totaal andere doeleinden (kunnen) worden gebruikt. Daarnaast is er nog geen AR bril op de markt (GG is dood) en komen er binnenkort wél diverse VR brillen te maken. Als er sprak is van ‘winnen’ dan zie ik VR eigenlijk eerder over de streep komen. :)

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.