Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste wearables

Review: PlayStation VR voor de Sony PlayStation 4

Geschreven door
Geplaatst op25 oktober 2016, 16:00 CategorieVirtual reality wear (reviews)

De PlayStation VR is de virtual reality-bril van Sony die met de PlayStation 4 werkt. In deze review nemen we de vr-bril onder de loep. Je gebruikt de headset in combinatie met de Dualshock 4-controller of de PlayStation Move-controllers.

Sony PlayStation VR – inhoud

De PlayStation VR is een virtual reality-bril die werkt met de PlayStation 4-spelcomputer. Het apparaat kost 399 euro, maar helaas is het benodigde pakket niet meteen compleet. In de doos tref je namelijk de headset en wat oordopjes aan, en voor de rest dien je zelf de andere onderdelen te kopen. De Dualshock 4-controller heb je al (die krijg je immers bij de PS4), maar je zult zelf nog even een PlayStation Camera en PlayStation Move-controllers moeten kopen. Bovenop die 399 euro, komt dus nog eens ruim 125 euro aan extra uitgaven.

Tenminste, mits je die optionele accessoires niet eerder had gekocht. Het kan zijn dat je de controllers en camera al hebt, omdat je daar al heel enthousiast over was toen die verschenen voor de PS3. Heb je de hardware destijds al gekocht, dan is het goed om te weten dat de camera voor dat systeem ook werkt op de PS4. Sterker nog: de PlayStation Camera voor de PlayStation 4 is precies dezelfde camera, maar dan met een ander, moderner, design. Naast de bril zit er ook een extra kastje in de doos van de PSVR, inclusief alle kabels.

sony-playstation-vr-2

Sony PlayStation VR – specificaties en design

De PlayStation VR beschikt over een 5,7 inch oled-scherm met een resolutie van 1080p. Dat is dus een resolutie van 1920 bij 1080 pixels (920 bij 1080 pixels per oog). De kijkhoek is honderd graden. Daarnaast is de bril in staat een refreshrate te halen van 120Hz (honderdtwintig frames per seconde). Maar daarvoor maakt Sony gebruik van een techniek die 60fps in feite verdubbelt. Ook 90Hz is mogelijk. De headset kan zelf 3D-audio omzetten en spelers kunnen ervoor kiezen het beeld zowel op de tv als in de bril te weergeven.

In vergelijking met de andere grote spelers op de virtual reality-markt, ziet de PSVR er wat strakker en meer futuristisch uit. Dat heeft onder meer te maken met het de witte, zwarte en blauwe kleuren die gebruikt worden, maar ook met de ronde hoeken en de led-lampjes op de bril. Die lampjes ogen niet alleen heel tof, maar worden ook nog ergens voor gebruikt. De PlayStation Camera kan namelijk de PSVR volgen door de led-lampjes. Verder weegt de bril 610 gram, zijn de afmetingen 187 bij 185 bij 277mm en kunnen brildragers op hun bril ophouden.

sony-playstation-vr-3

Voordat je de PSVR echter op kunt doen, dien je met een aantal dingen rekening te houden. Je kunt de bril namelijk precies instellen naar de grootte van je hoofd. Zo is er een draaiknop aanwezig waarmee je diepte van de houder aanpast. Wanneer je de bril hebt opgedaan dan kun je zelf – of iemand anders – aan de cirkel draaien, waardoor die goed en strak om je hoofd zit. Ook is er nog een knopje aan de voorkant waarmee je de bril dichterbij of juist iets verder weg kunt plaatsen van je gezicht. Daardoor past de PSVR bijna iedereen wel.

Sony PlayStation VR – installatie

Het installeren van de PlayStation VR viel nog niet mee. We zijn blij dat Sony een grote quick start-gids heeft meegeleverd in de doos, want er zo één-twee-drie zelf achter komen, gaat toch stroever dan verwacht. In die handleiding staat stapsgewijs hoe je ervoor zorgt dat alles werkt, inclusief grote afbeeldingen van de apparaten en kabels die je op dat moment nodig hebt. Gelukkig hoef je hiervoor geen extra kabels te kopen. Je krijgt namelijk een hdmi-kabel bij de bril, terwijl je ook van de hdmi-kabel van de PS4 gebruikmaakt.

sony-playstation-vr-4

Installeren is dus een behoorlijke klus. Dat heeft te maken met de processorunit die je tussen de PS4, PSVR en de televisie moet plaatsen. Je sluit zowel de PS4 als de PSVR aan op de unit en die unit wordt daarna ook gekoppeld aan de televisie. De stekkers die van de headset naar de unit gaan, zijn met de bekende PlayStation-knopjes gemarkeerd, waardoor dat in elk geval niet fout kan gaan. Maar je moet er dus even rustig voor gaan zitten. Het levert wel een grote wirwar aan draden op in de kamer en daar moet je tegen kunnen.

Omdat je de PlayStation VR ook, via de processor, op de televisie aansluit, zal er één hdmi-aansluiting worden vernoemd naar PlayStation VR. Maar je kunt nog altijd de hdmi-aansluiting voor de PS4 gebruiken, daar verandert niets aan. De camera sluit je direct aan op de PlayStation 4, op de beschikbare poort aan de achterkant. Ook gaat er nog een usb-kabel van de processorunit naar de PS4 en zeker met het oudere model ziet dat er niet mooi uit: die aansluiting zit op de voorkant. Houd dus rekening met die dradentroep van het pakket.

De processorunit is een klein doosje dat dus wordt meegeleverd voor de PSVR. Zonder dit doosje, werkt het systeem niet. De hardware zelf heeft een apart kliksysteem die in en uitschuift en de openingen blootlegt die je op dat moment nodig hebt (wanneer je het stappenplan volgt). Let dus even goed op wanneer je de hardware aansluit met de meegeleverde kabels. Het kan haast niet misgaan, maar de eerste keer wanneer het omhulsel verschuift, denk je dat er iets misgaat. Maar geen nood, dat is allemaal zo ontworpen door Sony.

sony-playstation-vr-5

Sony PlayStation VR – gebruik

Wanneer je voor het eerst de headset op zet, en je hebt hem goed ingesteld op het formaat van je hoofd, dan merk je al gauw dat de bril comfortabel zit. Je klikt het systeem als het ware vast en doordat de bril ook op het voorhoofd leunt, zakt die niet naar beneden toe. Helaas is het wel zo dat de rubberen randen in de bril niet helemaal het omgevingslicht buiten houden, waardoor je soms licht van buiten af op het scherm in de bril zit schijnen. En dat kan je nogal uit de ervaring halen. Ook het gedeelte rondom de neus kan bedrukkend aanvoelen.

Tijdens het spelen zul je dus af en toe de bril moeten verzetten om ervoor te zorgen dat je nergens last van hebt. Niet lang nadat je net lekker een game aan het spelen bent, of een demo aan het ervaren bent, zul je ook opmerken dat de glazen beslaan. Dat is vaak wanneer de bril net niet goed op de neus zit. Mocht dit gebeuren, maak de lenzen dan schoon met het meegeleverde doekje of je shirt, maar niet met schoonmaakmiddelen of een andere vloeibare stof. Daarmee kun je de lenzen en uiteindelijk de bril beschadigen, aldus Sony.

Bekijk ook  De best gelezen artikelen, reviews en tips van 2016

Wat helemaal opvallend is, is het feit dat het beeld in de vr-bril naar links verschuift. Wanneer je de bril goed instelt op de PS4 en je recht voor de camera zit (of tenminste, recht voor de rechter lens, aangezien die je goed in beeld moet hebben), dan zal het beeld naar verloop van tijd naar links driften, zoals dat heet. Dat kun je helaas niet voorkomen. Het gebeurt ook niet iedere keer dat je speelt, maar wel vaak genoeg om het op te merken en je er zelfs aan te irriteren. Want in veel gevallen kun je er gewoon niets aan doen wanneer het voorkomt.

sony-playstation-vr-6

Je hebt altijd de optie om op de Options-knop te drukken, en die even ingedrukt te houden, waarna het beeld zichzelf zou moeten centreren. Maar die ervaring verschilt per game. In bijvoorbeeld EVE: Valkyrie werkt het perfect, maar wanneer je Tumble VR of PlayStation VR Worlds speelt, dan helaas niet. Wanneer je naar het hoofdmenu van de PS4 gaat na het driften en je hebt de headset nog op, dan zal dat scherm, in theatermodus, wel gecentreerd zijn en worden weergeven zoals het hoort. Het driften kan na een tijdje best irritant worden.

Sony PlayStation VR – controllers

Het is afhankelijk van de game welke controllers je nodig hebt. Bijna elk spel werkt in elk geval met de Dualshock 4-controller, terwijl sommige ook (en een handjevol slechts alleen) een besturing aanbieden met de PlayStation Move-controllers. Welke controller je ook gebruikt, ze liggen allemaal lekker in de hand. De controller van de PS4 is nu stukken breder en de handvatten zijn iets dikker gemaakt, waardoor onze westerse handen er beter mee kunnen omgaan. Ook de Move-controllers liggen goed in de hand, wat belangrijk is tijdens het spelen.

Want wanneer je speelt met de Move-controllers, dan vertalen die namelijk de handelingen van je hand direct naar de virtuele wereld. Op de achterkant zit een trigger, waarmee je bijvoorbeeld kogels afvuurt uit een pistool of dingen mee oppakt. Daarnaast hebben die Move-controllers de bekende actieknoppen van de Dualshock-controller (kruisje, vierkantje, cirkeltje en driehoekje) en is er een Move-knop aanwezig, die per game iets anders voor je petto heeft. Met de PS-knop in het midden ga je terug naar de interface van de PS4.

sony-playstation-vr-7

Omdat die Move-controllers zo’n belangrijke rol spelen in je ervaring van de PSVR, is het wel belangrijk dat ze goed werken. Over het algemeen werken ze goed en vertalen ze de bewegingen trouw en nauwkeurig. Echter, gaat er iets mis, dan gaat het ook echt goed mis. Op een gegeven moment werd één van onze handen ondersteboven weergeven in de virtuele wereld, waardoor schieten of dingen oppakken nagenoeg onmogelijk werd gemaakt. Zonder het complete systeem opnieuw op te starten, is er ook geen oplossing voor handen.

Wanneer de controllers dus niet meewerken, dan kan dat de ervaring goed verpesten. Tijdens lange potjes Job Simulator (één van de meest gespeelde titels tijdens onze reviewperiode), was het vrijwel onmogelijk taken uit te voeren met één hand, omdat de controller ook nog eens alle kanten op ging op het scherm. En dat haalt je goed uit de ervaring. Omdat je dan alles met je andere probeert op te vangen, maar de camera dat dan niet altijd ziet, gaat er nog eens van alles mis en dan zet je het systeem het liefst gewoon uit.

sony-playstation-vr-9

Maar gelukkig is dat dus niet altijd het geval, maar het komt wel voor. Het beste is, wat ons betreft, om in een donkere kamer te spelen, zodat de camera alle lampjes kan zien, zowel op de bril als die van de controllers. In de avond hebben we minder last gehad van weigerende controllers dan overdag. Doet alles goed mee, dan heb je echt een toffe virtual reality-ervaring, ervan uitgaande dat je ook de games erbij haalt die je zelf tof vindt. Job Simulator, EVE: Valkyrie en Rez Infinite zijn titels die we nu al kunnen aanraden.

Sony PlayStation VR – ervaring

Ondanks de problemen kunnen we toch zeggen dat gamen met de headset op als een toffe ervaring aanvoelt. Je zít in de game en kijkt er niet alleen meer naar. Je kunt echt om je heen kijken en overal gebeurt er wel wat (afhankelijk van de game natuurlijk). Maar het is allemaal overduidelijk een product van de eerste generatie en zeker zaken zoals drifting kan veel roet in het eten gooien. Maar als alle puntjes op de i vallen, dan heb je echt een toffe ervaring met de games en demo’s die je kunt uitproberen op het nieuwe platform van Sony.

sony-playstation-vr-8

Sony PlayStation VR – conclusie

De PlayStation VR wordt geteisterd door een aantal onvolkomenheden. Zo is het installatieproces niet vanzelfsprekend en dien je daar even voor te gaan zitten. Daarnaast levert het een gigantische dradentroep op die je ook niet zo gemakkelijk kan wegwerken, zeker niet wanneer je de headset in de huiskamer wil gebruiken. En door het installatieproces, wil je waarschijnlijk de boel ook niet steeds helemaal opruimen en aansluiten, omdat het gewoonweg een klus is om dat te doen. En dan hebben we de controllers nog.

De games die met de Dualshock 4-controller gespeeld dienen te worden, werken tot op heden het beste. Juiste omdat de PS4 dan ook niet nog eens de Move-controllers in de gaten hoeft te houden en dan maakt het dus niet uit of het donker of licht is. Heb je een goed donkere kamer en je speelt wel met die Move-controllers, dan mag je wel rekenen op een mooie ervaring in virtual reality, ongeacht het spel dat je speelt. En wanneer alles dan echt werkt, dan werkt het ook écht goed en kun je volop genieten van de games van dit moment.

Een nieuwe gameconsole of belangrijke accessoire voor een gameconsole is niets zonder goede games. En hoewel de launch line-up best uitgebreid is, moet je waarschijnlijk nog even wachten tot de eerste killer-app daadwerkelijk gelanceerd wordt. Voor nu geldt eigenlijk dat de PSVR de goedkoopste manier is om high-end virtual reality te ervaren, zeker wanneer je al in het bezit bent van een PlayStation 4. Het systeem is verre van perfect, maar is capabel genoeg om te laten zien wat het – en vr in het algemeen – in petto heeft.

Minpunten

• Drifting zorgt voor een stijve nek
  • Installatieproces levert veel dradentroep op