Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste wearables

Review: Oculus Rift + Touch Controllers

Geschreven door
Geplaatst op16 januari 2017, 11:11 CategorieVirtual reality wear (reviews)

In deze review kijken we naar de Oculus Rift en de optionele Touch Controllers. De Oculus Rift is een virtual reality-headset, voorzien van moderne technieken om je helemaal uit de echte wereld te halen en te houden.

Introductie Oculus Rift

Virtual Reality (VR) komt op gezette tijden eens de kop opsteken, om dan meestal weer met stille trom te verdwijnen. “De technologie is er nog niet klaar voor”, klinkt het dan. Toen er in 2012 een Kickstarter verscheen voor een VR-bril maakte de aanvankelijke scepsis al snel plaats voor ongebreideld enthousiasme. Een hele reeks bekende ontwikkelaars zoals John Carmack (ID Software), Brendan Iribe (Scaleform), Cliff Bleszinski (Epic Games), Michael Abrash (Valve), en Gabe Newell (Valve) waren vol lof over het project. De Oculus Rift werd uiteindelijk een van de meest succesvolle Kickstarters ooit. Het bedrijf groeide zo snel en trok zoveel aandacht dat het in maart 2014 gekocht werd door Facebook. Mark Zuckerberg ziet VR als het sociale platform van de toekomst. Ondertussen werken John Carmack, Michael Abrash en Brendan Iribe ook bij Oculus. De launch van de Oculus Rift heeft uiteindelijk nog enkele jaren geduurd, maar op 25 maart 2016 werden de eerste headsets verscheept. Het duurde dan weliswaar nog tot 6 december 2016 voor de Oculus Touch controllers beschikbaar waren.

Configuraties

Wie alleen de Rift koopt betaalt slechts 699 euro. Daarvoor krijg je de headset, één sensor, en een Xbox One Controller. Daarmee kan je aan de slag, maar dan enkel zittend. Met slechts een sensor kan je immers geen ‘room-scale’ VR beleven. Bovendien maakt het gebruik van de Xbox One Controller het niet echt mogelijk om ondergedompeld te worden in VR, het blijft dan een (indrukwekkende) console ervaring met 360 graden graphics.

Kies dus zeker voor de Rift + Touch, een combinatie die je 898 euro kost. Naast de twee Touch Controllers krijg je immers ook een tweede sensor. Daarmee kan je wel room-scale VR beleven, met andere woorden je kunt een speelterrein afbakenen waarin je vrij kan bewegen. En de Touch Controllers geven je twee handen in VR. Wie echt voor de beste ervaring wil gaan koopt best nog een derde sensor, over het waarom hebben we het later.

Opstelling Oculus Rift

Om te beginnen ga je best eerst na of je computer wel geschikt is voor VR. Houd vooral rekening met grafische kaart en de noodzaak voor drie vrije USB-poorten, liefst allemaal 3.0.

De aanbevolen specificaties zijn:

  • Grafische kaart: NVIDIA GTX 1060 / AMD Radeon RX 480 of beter
  • Alternatieve Grafische Kaart: NVIDIA GTX 970 / AMD Radeon R9 290 of beter
  • CPU: Intel i5-4590 equivalent of beter
  • Geheugen: 8GB+ RAM
  • Video Output: Compatible HDMI 1.3 video output
  • USB poorten: 3x USB 3.0 plus 1x USB 2.0
  • OS: Windows 7 SP1 64 bit of recenter

De minimum specificaties zijn:

  • Grafische kaart: NVIDIA GTX 1050Ti / AMD Radeon RX 470 of beter
  • Alternatieve Grafische Kaart: NVIDIA GTX 960 / AMD Radeon R9 290 of beter
  • CPU: Intel i3-6100 / AMD FX4350of beter
  • Geheugen: 8GB+ RAM
  • Video Output: Compatible HDMI 1.3 video output
  • USB poorten: 1x USB 3.0 plus 2x USB 2.0
  • OS: Windows 8.1 of recenter

De sensoren plug je in een USB-poort en plaats je een tot twee meter uit elkaar, aan de ‘voorzijde’ van je spelgebied. De sensoren zijn voorzien van een kleine stand, van ongeveer 30 cm hoog, dus in veel gevallen zal je een tafeltje moeten voorzien om ze op te zetten. Je kunt ze echter ook op een standaard drievoet monteren. De kabels zijn een goede twee meter lang, dus erg ver kan je computer niet uit de buurt staan. Vervolgens gidst de installatiesoftware je stap voor stap door de configuratie van alle onderdelen. Die verliep zo goed als probleemloos. Enkel bij het opstellen van de sensoren eiste de software meerdere keren dat we de sensoren lichtjes moesten draaien. Onze tip: plaats ze liever twee meter uit elkaar dan dichter bij elkaar, en sta minstens een meter van de sensoren af.

Als laatste stap baken je je speelterrein af door rond te gaan met een van de Touch-controllers. De speelruimte kan ongeveer twee op twee meter groot zijn. De grenzen die je zo maakt worden gebruikt door het Guardian-systeem. Dat toont de grens, en een lichtblauwe kooi zodra je te dicht bij de grenzen nadert. Erg handig, en goed te vergelijken met de Chaperone dienst van de HTC Vive. Anderzijds beschikt de Oculus niet over een camera in de headset, terwijl de Vive dat wel heeft. Wil je dus toch een glimps van de echte wereld, dan moet je de headset even afzetten.

De belangrijkste beperking van de Oculus setup is de plaatsing van de twee sensoren. Doordat deze allebei vooraan staan, kan je het zicht van de sensoren op de Touch-controllers blokkeren wanneer je je omdraait. Je lichaam zit dan in de weg. In VR blijven je handen dan ergens vast zitten, of vliegen ze een willekeurige richting uit. Bij de Vive worden de sensoren in tegenoverliggende hoeken van het terrein geplaatst, waardoor je hier nauwelijks last van hebt.

Oculus laat je toe om een gelijkaardige plaatsing te gebruiken, of beter nog om een derde sensor te installeren. Je moet dan wel een USB-verlengkabel voorzien, en de kabels goed uit de weg werken, zodat je er tijdens het spelen niet over struikelt. Ook hier zijn de Vive sensoren in het voordeel, die hoef je immers enkel van stroom te voorzien. Tijdens onze testen gebruiken we twee sensoren, in de standaard configuratie waarbij ze allebei vooraan staan.

Beeldkwaliteit

De Oculus Rift headset maakt gebruik van een OLED-scherm met een resolutie van 2.160 x 1.200, oftewel 1.080 x 1.200 per oog. Je hebt een blikveld van 110° en een refresh rate van 90Hz. Dat is in alle opzichten identiek aan de Vive. Met een schuifknop stel je de afstand tussen je ogen in. Met zijn gewicht van 470 gram is de Rift wel behoorlijk wat lichter dan de Vive (555 gram). Het verschil lijkt niet groot, maar de Rift voelt opmerkelijk lichter aan. Ook de kabelstreng die je met de pc verbindt leek ons minder zwaar. De set is uitgerust met kleine on ear hoofdtelefoons, en die deden prima dienst.

De Rift levert, net zoals de Vive, uitstekende beeldkwaliteit. Door hun gelijklopende specificaties delen ze dezelfde voor-en nadelen. Af en toe merk je het pixelrooster, maar in veel games let je daar al snel niet meer op. De Oculus leverde naar onze mening een tikje scherper beeld aan de randen van het beeld, vermoedelijk omdat de lenzen iets beter afgesteld zijn op onze ogen. Dat kan dus verschillen van persoon tot persoon. Je kunt ook een bril dragen in deze headset. Kleurweergave, en vooral bewegingsscherpte waren prima.

Bekijk ook  Nvidia demonstreert vr-ervaring Project Holodeck

Touch Controllers

De Touch controllers lijken veel lichter en compacter dan die van de Vive. Er is een specifieke controller voor linker- en rechterhand. Waar je bij de Vive iets meer het gevoel hebt dat je twee sticks vast hebt, sluiten de Touch controllers toch iets beter aan bij de natuurlijke vorm van je hand. Ze voelen erg comfortabel aan in elk geval. De controllers zijn voorzien van een analoge stick, twee toetsen, een trekker (voor de wijsvinger) en een tweede trekker (voor de middenvinger).

In het spel zie je in veel gevallen je handen, en dat heeft een reden. De controllers zijn namelijk in staat om een aantal gebaren te simuleren. Als je met een gesloten hand enkel je wijsvinger van de trekker haalt, dan wijst je virtuele hand. Hef je enkel je duim van de knoppen, dan geef je een duim omhoog signaal. Duim en wijsvinger tegelijk lossen maakt een pistool symbool van je vingers. En laat je de trekker onder je middenvinger los, dan opent je virtuele hand zich. Aanvankelijk gaat dat wat onwennig, maar het duurt niet lang voor je je virtuele handen bijna als echt ervaart. De tracking van je handen is bijzonder nauwkeurig. Een nadeel: na een tijdje voelt het zo natuurlijk om je handen te zien dat je echt moet opletten wanneer je een werpbeweging maakt. De verleiding is dan groot om de controller door de kamer te keilen. Vergeet dus nooit de polsbandjes om te doen.

Op naar de virtuele werelden

De Oculus-software bevat zijn eigen winkel voor toepassingen, en die is al flink gevuld. Bij de lancering van de Rift headset waren er 53 titels beschikbaar. En daar zit vanalles bij. Van tekentoepassingen zoals Medium, en Quill tot actietitels zoals The Unspoken of Dead and Buried. Of wat dacht je van een virtuele klim-ervaring zoals The Climb? Er zit voor ieder wat wils in de store.

Heb je nog niet genoeg keuze, dan kan je ook de SteamVR omgeving installeren. Die is bedoeld voor de HTC Vive, maar is ondertussen wel compatibel met de Oculus Rift + Touch. Omgekeerd werkt het overigens niet, je kan met een Vive niet aan de slag in de Oculus store.

Spelen maar

De Oculus Rift + Touch geeft net als de HTC Vive een magisch gevoel als je voor het eerst in de virtuele wereld duikt. Je handen voelen echt als een extensie van jezelf aan en het feit dat je kan wijzen, en je vingers bewegen maakt het alleen maar echter. Hoe diep je meegaat in de virtuele wereld hangt verder vooral af van de software.

We verdiepten ons eerst even in de creatieve zaken. Tekenaars kunnen zich uitleven in Quill. Met je borstel werk je in drie dimensies, en het programma geeft aan je werk echt de flair van borstelstreken. Je kan rondwandelen in je creatie, ze verplaatsen en nog veel meer. De interface lijkt in veel opties op die van gewone tekenprogramma’s inclusief het gebruik van lagen.

Voor de beeldhouwers en kleiwerkers onder ons is er Medium. Met je werktuigen bouw je volumes op die je kan manipuleren, verwijderen, vergroten of verkleinen, afvlakken of uitvegen. Opgelet het is niet enkel voor de jongsten onder ons die eens met digitale klei willen spelen. Ook serieuze artiesten kunnen er mee aan de slag om prachtige 3D-modellen te maken.

Maar er is uiteraard ook het betere speelwerk! Onze eerste kennismaking was The Unspoken. Wat denk je, wil jij vuurballen gooien naar je tegenstanders, schilden oproepen met magische gebaren, voorwerpen met telekinese naar je tegenstander werpen, of tijdens het duel snel een ingewikkeld artefact in elkaar puzzelen? Dan zit je zeker goed. De sfeer is fantastisch en het spel ziet er prachtig uit.

Een echte western-shooter, ook dat mag niet ontbreken, Dead and Buried is een speelse shooter, maar kan voor een stevige fysische workout zorgen. Oefen in je eentje op een van de velen oefenterreinen, maar het wordt pas echt leuk als je online met andere spelers aan de slag gaat. Dan kan je verschillende scenario’s spelen, zoals de overval op een trein, of een bankoverval. Zoek dekking door je te verplaatsen of bukken, grijp een of twee wapens, en knallen maar. Herladen? Dat doe je door je pistool even zijdelings te houden en terug te klikken.

Sport in virtual reality? Het kan, met The Climb. Als je altijd al hebt willen muurklimmen op de meest fantastische plaatsen, dan is The Climb een prachtige simulatie. Niet voor de mensen met hoogtevrees, want in de diepte kijken kan echt wel raar aanvoelen, en vallen… ho maar.

In The Unspoken en Dead and Buried hadden we af toe wel eens last van een verdwijnende controller (zie opstelling voor meer uitleg). Zodra je achter je grijpt, je bukt of je licht draait, riskeer je het zicht van de sensor op een of beide controllers te verhinderen, met alle vreemde gevolgen vandien. Andere ervaringen zoals The Climb, en Medium of Quill hadden daar nauwelijks last van, omdat ze minder beweging eisen van de speler waarmee je de controllers riskeert af te dekken. In dat opzicht moeten we de Vive als de betere opstelling bestempelen. Een gelijkaardige opstelling kan je echter ook met de Oculus controllers maken, al schaf je je daarvoor best een derde sensor aan.

Conclusie

De Oculus Rift is een uitstekende VR headset, maar je moet ook voor de Touch controllers gaan als je de echt volledige VR-ervaring wenst. Met de standaard opstelling (twee sensoren vooraan) riskeer je af en toe dat je een hand ziet verdwijnen, al hangt dat erg af van spel tot spel. Een derde sensor installeren kan dat probleem oplossen. De graphics en de ervaring zijn uitstekend, en dankzij het ruime software aanbod is er voor ieder wat wils.

Minpunten

  • Kabelstreng
  • Vereist een stevige grafische kaart
  • Prijzig

Pluspunten

  • Knappe VR-ervaring
  • Intuïtieve bediening
  • Goed aanbod software
Wearables Magazine
Beoordeling
9.010Eric Beeckmansproduct


€ 729,00

Binnen 1 werkdag

Bekijk

€ 749,00

Binnen 1 werkdag

Bekijk

€ 749,00

Binnen 1 werkdag

Bekijk

Bron: kieskeurig.nl


  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.