Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste wearables

Grote groei voorspeld van verkoop virtual en augmented realitybrillen

Geschreven door
Geplaatst op16 maart 2017, 21:34 CategorieVirtual reality wear

Een goede VR-bril is nu nog een peperdure gimmick, maar dat gaat vrij snel veranderen meldt marketingbureau IDC. In 2021 worden er tienmaal zoveel van verkocht dan nu, voorspellen de marketingdeskundigen.

Dalende prijzen

Dat heeft te maken met de dalende prijs en de groeiende mogelijkheden van de VR- en AR-headsets. In de komende vier jaar verwacht IDC daarom een sterke groei van consumenten die hier – letterlijk – wat in zien.

Virtual of augmented

In 2016 werden er wereldwijd 10,2 miljoen VR- en AR-headsets verkocht. In 2021 wordt dat bijna honderd miljoen stuks. AR en VR (lees hier een artikel over de verschillen) zullen volgens IDC ook in het bedrijfsleven hun intrede doen en daar flink aanslaan. ”Het stelt werknemers in staat om interactief met data om te gaan, in plaats van het alleen maar als statisch plaatje op een scherm te bekijken.” Vooral op het gebied van design, gezondheidszorg, transport en detailhandel worden grote voordelen verwacht van de nieuwe virtuele mogelijkheden.

Sportwedstrijd op je neus

Ook consumenten gaan de AR- en VR-brillen omarmen, meldt IDC. Content consumeren wordt totaal anders. Concerten waar je bij aanwezig lijkt te zijn, sportwedstrijden die je bijna werkelijk meemaakt, videogames waarbij je in het centrum van de actie staat en andere sociale gebeurtenissen komen letterlijk naar je neus.

Hololens

IDC meldt dat virtual reality het beter zal doen dan augmented reality, waarbij je – zoals bijvoorbeeld in Pokémon Go – virtuele zaken projecteert in de echte wereld. De Microsoft Hololens is hier ook een voorbeeld van. Augmented reality zal sterk achterblijven bij virtual reality. In verkoopcijfers, zullen AR-headsets van een omzet van 209 miljoen dollar in 2016, groeien naar een omzet van 48,7 miljard dollar in 2021. Virtual reality groeit in dezelfde periode van een omzet van 2,1 miljard nu naar 18,6 miljard over vijf jaar.

Bekijk ook  Broncode Nintendo Switch wijst op ondersteuning virtual reality

Segmenten

Dat heeft vooral te maken met het feit dat virtual realitybrillen in verschillende segmenten te koop zijn. Al onder de honderd euro kun je ze krijgen, oplopend tot meer dan duizend euro. Ze zijn dus in alle kwaliteiten te koop, in tegenstelling tot augmented reality dat alleen in het hele dure segment bestaat.

Actionbrilletje

In de Action kun je ook voor een paar euro een goedkoop VR-brilletje scoren. IDC is hier juist wat bezorgd over. De vrij povere virtual reality-ervaring die consumenten zo voor hun neus krijgen, kan ze wel eens af laten schrikken voor de aankoop van een duurdere bril. De teleurstelling van de ervaring bij het goedkope brilletje werkt zo negatief door op de verkoopresultaten van duurdere brillen van hogere kwaliteit.

Spelletjes

De gecombineerde markt voor AR en VR in 2017 zal 13,9 miljard dollar opleveren, meldt IDC. Niet alleen vanwege de verkoop van brillen, maar vooral van spelletjes en andere betaalde content. Augmented reality loopt hierbij wat achter op virtual reality. Maar IDC weet nu al dat augmented reality over twee jaar een kwaliteitssprong maakt en naast VR komt te staan.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.