Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste wearables

Oculus werkt aan verbeterd vr-display

Geschreven door
Geplaatst op16 mei 2017, 16:56 CategorieVirtual reality wear

Steeds meer bedrijven werken aan hun eigen virtual reality toepassingen. Een van de vroegste spelers op de markt was Oculus, dat al een tijd geleden is overgenomen door Facebook. Nu laat VR Focus weten dat Oculus werkt aan een belangrijke verbetering voor zijn vr-headset.

Werking van het oog

Een probleem waar virtual reality nog een oplossing voor moet vinden, is de manier waarop het menselijk oog focust. Het maakt niet uit hoe ver weg een object is, we kunnen er gewoon op focussen. Echter, zodra we ons focussen op een object, vervaagt alles wat zich daar omheen bevindt. Vr-displays kunnen niet goed compenseren voor dat effect en dat geeft als resultaat dat vaak de verkeerde gebieden vaag worden.

Daarom werkt Oculus nu aan een manier om dat te compenseren. Daarbij gaat het om een systeem dat Oculus zelf de “Focal Surface Display” noemt. Dat display moet beter in kaart brengen hoe het menselijk oog werkt. Aan de hand daarvan zouden meer objecten scherp weergegeven moeten worden en compenseert de headset beter voor de manier waarop het oog diepte waarneemt. Het systeem wordt door Oculus als volgt omschreven:

Bekijk ook  Oculus zou bezig zijn met veel goedkopere VR-bril 'Pacific'

“Focal surface displays mimic the way our eyes naturally focus on objects of varying depths. Rather than trying to add more and more focus areas to get the same degree of depth, this new approach changes the way light enters the display using spatial light modulators (SLMs) to bend the headset’s focus around 3D objects — increasing depth and maximizing the amount of space represented simultaneously.”

Demonstratie van de technologie

Oculus is van plan de technologie te demonstreren tijdens de aankomende Siggraph conferentie. Die conferentie draait specifiek om computer graphics en interactieve media. Het is niet de verwachting dat de technologie snel naar de Oculus Rift systemen komt. In plaats daarvan zal men vooral onderzoek doen naar het verbeteren van de display-systemen voor vr-apparaten. Vooral van belang is om de systemen te verbeteren voor brildragers en mensen met andere visuele beperkingen.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.