Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste wearables

Fitbit voor het eerst niet de grootste op de wearablesmarkt

Geschreven door
Geplaatst op6 juni 2017, 14:34 CategorieAlgemeen

Voor het eerst is Fitbit niet meer de grootste op de wearablesmarkt. Dat meldt IDC in zijn kwartaalrapportage. Het bedrijf wist lange tijd grote techbedrijven van de topplek af te houden, maar moest nu dus zwichten voor druk van anderen. Xiaomi is nu de grootste op de wearablesmarkt, gevolgd door Apple. Fitbit is afgezakt naar de derde plek.

Veranderende wearablesmarkt

In het eerste kwartaal van 2017 werden er volgens onderzoeksbureau IDC in totaal 24,7 miljoen wearables verkocht. Dat is 17,9 procent meer dan een jaar geleden, toen er nog 20,9 miljoen wearables verkocht werden. Significant zijn vooral de veranderingen voor Fitbit, dat enorm inleverde.

Het bedrijf dat lange tijd de meest prominente partij was, heeft te maken met steeds meer concurrentie. Daar komt bij dat Fitbit zich nog altijd vooral richt op de Verenigde Staten, terwijl de markt voor fitness trackers verzadigd lijkt te zijn daar. Daarnaast bracht het nog altijd geen smartwatch op de markt. Fitbit verkocht vermoedelijk door die redenen 10,9 procent minder wearables dan een jaar eerder, waardoor er nog 3 miljoen overbleven.

Xiaomi, Apple en de rest

Xiaomi verloor ook marktaandeel – volgens het IDC 3,3 procentpunten. Het Chinese bedrijf verkocht nog 3,6 miljoen wearables afgelopen jaar en is daardoor maar net de grootste op de markt. Het heeft een marktaandeel van 14,7 procent. De grootste concurrent van Xiaomi, Apple, heeft een marktaandeel van 14,6 procent. Dat zag de verkopen van zijn smartwatches groeien met 64,1 procent. Dat is knap, want Apple heeft ook niet zoveel verschillende wearables op de markt.

Bekijk ook  Berg Insight: Wearables weer stevig in de lift

De rest van de top vijf wordt afgerond door Samsung op de vierde plaats en Garmin op de vijfde. Samsung verkocht 1,4 miljoen wearables (+90,8 procentpunten) en Garmin 1,1 miljoen (+1,6 procentpunt). In de categorie ‘overige’ werden nog 11,9 miljoen wearables verkocht. Hieronder de complete top vijf:

  1. Xiaomi: 3,6 miljoen verkochte exemplaren (14,7 procent marktaandeel; -3,3 procentpunten)
  2. Apple: 3,6 miljoen verkochte exemplaren (14,6 procent marktaandeel, +64,1 procentpunten)
  3. Fitbit: 3,0 miljoen verkochte exemplaren (12,3 procent marktaandeel, -37,7 procentpunten)
  4. Samsung: 1,4 miljoen verkochte exemplaren (5,5 procent marktaandeel, +90,8 procentpunten)
  5. Garmin: 1,1 miljoen verkochte exemplaren (4,6 procent marktaandeel, +1,6 procentpunten)
  • Overige: 11,9 miljoen verkochte exemplaren (48,2 procent marktaandeel, +43,9 procentpunten)
  • Totaal: 24,7 miljoen verkochte exemplaren (+17,9 procentpunten)
  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.