Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste wearables

Google experimenteert met advertenties in virtual reality

Geschreven door
Geplaatst op29 juni 2017, 12:16 CategorieVirtual reality wear

Elk platform vereist een eigen vorm van adverteren. Grote bedrijven zoals Facebook en Google moesten al een switch maken van de desktop naar mobiele advertenties. Met de opkomst van virtual reality, is er nog een overgang nodig. Daar blijkt Google nu al mee te experimenteren.

Google en virtual reality advertenties

Google heeft een interne ‘workshop’ waar experimenten uitgevoerd mogen worden, Area 120. Binnen die workshop wordt volgens 9to5Google nu gewerkt aan advertenties voor de opkomende virtual reality markt. Ontwikkelaars kijken “hoe ze geld kunnen verdienen om hun VR-applicaties mee te kunnen maken.”

Het team van Area 120 dat hieraan werkt, zou rekening houden met vier kernprincipes: de advertenties moeten eenvoudig te implementeren zijn, passen bij virtual reality, flexibel genoeg zijn om aan te passen en nuttig en niet opdringerig zijn.

Een concept voor advertenties in de VR zou draaien om een kleine draaiende 3D-kubus die ergens in de VR-ervaring te zien is. Als mensen daarnaar kijken, wordt er een advertentie gelanceerd. Het gaat dan om een video die op een soort tweedimensionaal scherm in beeld te zien is.

Bekijk ook  Googles zelfstandige vr-headset draait op Android O en Daydream 2.0

Advertenties in VR

Buiten Google zullen andere bedrijven die zich bezighouden met virtual reality vermoedelijk ook hieraan werken. De toepassingen zullen immers geld moeten opleveren en dat kan op een aantal manieren. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld kiezen voor advertenties. Maar ook kunnen ze eenmalig een aankoopbedrag vragen, of er een abonnementsdienst van maken.

De voornaamste vraag is uiteindelijk of mensen dat wel fijn vinden. Advertenties zullen een noodzakelijk kwaad zijn, maar als ze de complete VR-ervaring overnemen, verandert dat het hele VR-concept. De vraag is dan ook of de ontwikkelaars van Google er wel in slagen ze echt niet-storend te maken.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.