Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste wearables

Review: Acer Mixed Reality Headset met controllers

Geschreven door
Geplaatst op8 november 2017, 13:36 CategorieVirtual reality wear (reviews)

IFA zag dit jaar de introductie van een hele reeks VR headsets die werken met Windows Mixed Reality. Opvallend is dat deze sets al flink goedkoper zijn dan de Oculus Rift en HTC Vive. We haalden de Acer set in huis om ze te vergelijken met de eerste generatie VR-sets.

Eigenschappen Acer Mixed Reality headset

  • Beeldscherm: 2x 2,89 inch lcd
  • Resolutie: 1.440 x 1.440 per oog (totaal: 2.880 x 1.440), 90 Hz
  • Gezichtsveld: 100°
  • Aansluitingen: 4m kabel met HDMI 2.0 (video) en USB 3.0 (data), mini stereojack aansluiting op de headset voor microfoon en audio-out
  • Eigenschappen: “inside-out tracking”, omhoog klappende headset, accelerometer, gyroscoop, magnetometer en proximity sensor
  • Afmetingen: 196 x 95 x 107 mm
  • Gewicht: 350 gram
  • Systeem aanbevelingen: Windows 10 – Fall Creators Update, Intel Core i5, 8GB DDR3, 10GB Schijf, Intel HD Graphics 620 of hoger, HDMI 1.4, USB 3.0 en Bluetooth 4.0
  • Prijs: 499 euro

Draagcomfort

Wat zit er in de doos? De headset en twee controllers. De headset is vrij licht (350 gram) vergeleken bij de HTC Vive (555 gram) of de Oculus Rift (470 gram). Dat verschil voel je ook vrij goed zodra je de headset wat langer draagt. Door het lagere gewicht kan ook het bevestigingssysteem wat eenvoudiger. Het is een band met kussens voor en achter die je met een draaiwiel perfect op je hoofd laat aansluiten. De bril kan bovendien eenvoudig naar boven klappen zonder dat je de volledige headset moet afnemen. Dat is erg handig als je even terug in de echte realiteit moet zijn, bijvoorbeeld als je onzeker bent van je positie, of iets wilt drinken. De kabel is niet te zwaar en vervoert zowel het HDMI-signaal als USB-signaal. Met die vier meter lengte kom je al een heel eind. Voor een volledige ervaring sluit je een hoofdtelefoon of oortjes aan via de stereo minijack op de headset. Heb je een ingebouwde microfoon op je oortjes dan kan je die ook gebruiken.

De twee controllers lijken het meest op de Vive versies, maar dan flink wat kleiner en lichter. Ze bevatten een thumbstick, een d-pad die ook als touchpad dienst doet, drie toetsen (waarvan een in de grip, een als trekker onder je wijsvinger en een naast de touchpad) en een windowstoets. Tracking gebeurt ‘inside out’, wat betekent dat de twee camera’s op de headset de controllers in het oog houden. Die zijn daarom voorzien van een hele reeks lichtjes. Externe bakens hoef je niet op te stellen, wat de opstelling een pak eenvoudiger maakt.

Opstellen

Microsoft heeft de systeemvereisten erg laag gehouden, maar wie een echte game VR-ervaring wilt houdt toch best rekening met de Ultra vereisten die je vindt op de Microsoft website. Dat betekent een degelijke Intel Core i5 of AMD Ryzen 5 en een NVIDIA GTX960 of AMD RX460 of hoger. Hou er ook rekening mee dat je computer Bluetooth 4.0 moet ondersteunen voor de controllers. Op een desktop die daar niet over beschikt, kan je dat oplossen met een kleine Bluetooth dongle.

Zodra alles ingeplugd is, start de installatie binnen Windows automatisch, tenminste als je Windows 10 Fall Creators update al geïnstalleerd hebt. Is dat nog niet het geval, dan gebeurt dat automatisch eerst. Je kunt kiezen tussen een vaste (zittende of staande) opstelling, of voor een opstelling waarin je vrij rondwandelt (minimaal 1,5 x 2,0 m). Het afbakenen van je terrein doe je eenvoudig door even rond te gaan met de headset. Kortom, opstellen is snel en eenvoudig gebeurd.

Scherm en beeldkwaliteit

De Acer is voorzien van een lcd-scherm met resolutie van 1.440 x 1.440 per oog en een blikveld van 100°. Vergeleken met de Vive en Oculus die gebruik maakten van 1.080 x 1.200 per oog en een blikveld van 110° lijkt hij dus iets beter uitgerust. De ruimere resolutie weegt wel op tegen 10° verlies in blikveld. Met een maximale refresh van 90 Hz moet je een vloeiende ervaring hebben. De Acer maakt wel gebruik van een lcd-scherm terwijl de Vive en Oculus een OLED-scherm hadden.

Maar beeldkwaliteit is meer dan pure schermspecificaties. Ieders hoofd en ogen zijn verschillend en daarmee houdt deze set geen rekening. De afstand tussen je ogen kan je niet instellen, en er is geen regeling om het beeld scherp te stellen. We vermoeden sterk dat je geen bril kan dragen in de headset, dus wie dat nodig heeft is aangewezen op contactlenzen. En dan is er de kwaliteit van de lenzen in de headset zelf. Zoals alle headsets gebruikt de Acer een fresnel-lens.

Bekijk ook  Samsung presenteert eigen headset voor Windows Mixed Reality

Wat is het eindresultaat? De hogere resolutie maakt dat het pixelrooster veel minder zichtbaar is (maar dus niet onzichtbaar). Maar het lijkt ons dat de lenzen van iets mindere kwaliteit zijn, waardoor het beeld enkel haarscherp is in het ruime centrum van je visie. De periferie is altijd een beetje wazig. Dat stoort minder in games, maar valt wel op als je het ‘cliff house’ rondwandelt, de thuisomgeving van Microsoft Mixed Reality.

Tracking en controle

Hoe goed je ervaring in VR is, hangt sterk af van de tracking. Volgt het beeld nauwkeurig de bewegingen van je hoofd? En worden de controllers continu duidelijk gevolgd? De tracking van de headset is in elk geval prima, daar hadden we zelden of nooit problemen mee. Maar de controllers, daar hadden we af en toe wel problemen mee. De ‘inside out’ tracking maakt opstellen wel makkelijker, maar blijkt toch niet perfect betrouwbaar. Af en toe verdween de controller, of bleek hij plotseling ergens willekeurig in de ruimte te hangen. Moest dat slechts een seconde duren, en niet te veel voorkomen, dan kunnen we daar nog naast kijken.

Maar in ‘Space Pirate Trainer’, het spel waarmee we de set testten, gebeurde dat elke vijf minuten wel een keer, en bleef de controller dan makkelijk 15 seconden of meer onbruikbaar. Er bleek ook geen betrouwbare manier om hem terug te roepen, op een bepaald moment werkte het gewoon weer. Dat soort wispelturig gedrag is natuurlijk storend. De bewegingen van de controllers voelen ook minder vloeiend aan dan bij de HTC Vive. Dat merkten we dan weer wanneer we op het Cliff House een aantal desktopapps probeerden te gebruiken.

Software

Virtual Reality is natuurlijk erg cool, maar zonder software sta je nergens. De thuisomgeving van Microsofts VR-oplossing is ‘Cliff House’, een virtueel huis, waarin je rondwandelt en dat je zelf kan decoreren met allerlei voorwerpen, en toepassingen. Microsoft’s eigen ‘Hologrammen’ is erg leuk om je Cliff House mee op te vrolijken.

Maar het software-aanbod is nog wat licht. De Mixed Reality Portal heeft een toets die je recht naar de Windows Store leidt, maar die kwam bij ons uit op een foutboodschap. We openen de Windows Store dan maar zelf, maar daar vinden we geen categorie ‘VR’ of vergelijkbaar. Volgende stap: een zoekopdracht naar ‘mixed reality’. Dat levert gelukkig wel een degelijk aantal resultaten op. Probeer zeker ‘Jaunt VR’ en ‘Littlstar VR Cinema’ (een set cinematografische vr-ervaringen). Bij de games vinden we het populaire ‘Arizona Sunshine’, ‘Space Pirate Trainer’, ‘Eternity Warriors’, ‘GunSpinning’ en meer. In de Steam Store is al een developper-versie van Windows Mixed Reality SteamVR beschikbaar, en er zijn duidelijke plannen om het SteamVR-aanbod ook beschikbaar te maken binnen de Microsoft-omgeving.

Mixed Reality?

Tot slot, vergis je niet, dit is geen Microsoft Hololens, maar een klassieke VR-bril. Ondanks het feit dat deze producten onder de vlag van ‘Microsoft Mixed Reality’ vliegen. De camera’s op de headset kunnen je geen beeld geven van de echte omgeving, met daarin vr-voorwerpen (de echte definitie van Mixed Reality). Je zit wel degelijk volledig in VR, net zoals bij de Oculus of Vive. Voor echte Mixed Reality is het wachten op een commerciële versie van de HoloLens.

Conclusie Acer Mixed Reality headset

De Acer Mixed Reality headset toont dat een iets goedkopere aanpak van VR ook mogelijk is. Het design voelt goedkoop aan maar weegt een pak minder zwaar op je hoofd, en de ‘inside out’ tracking is een enorm voordeel voor de opstelling, maar kan wispelturig zijn. De headset biedt een hogere resolutie, al toont ze naar ons gevoel toch iets minder mooi beeld dan bijvoorbeeld de HTC Vive, te wijten aan de minder goede optica. Het sofware-aanbod moet duidelijk nog groeien. De belangrijkste bedenking hebben we echter bij de prijs. Tegenover de introductieprijzen van de Rift en de Vive lijkt hij aanvankelijk erg betaalbaar. Maar recente prijs-aanpassingen zetten de Rift op 449 euro en de Vive op 700 euro. Dat maakt de keuze voor de Acer een pak minder evident, zeker tot het software aanbod groeit.

Minpunten

  • Iets mindere beeldkwaliteit door goedkoper design
  • Wispelturige tracking van de controllers
  • Software aanbod

Pluspunten

  • Hogere resolutie
  • Eenvoudige opstelling zonder externe bakens
  • Prijs
Wearables Magazine
Beoordeling
7.010Eric Beeckmansproduct

 

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.