Hoewel Apple veel tijd en moeite heeft gestoken in het design van de Apple Watch, heeft slechts elf procent van de eigenaren deze smartwatch genomen vanwege zijn uiterlijk. Dat blijkt uit een consumentenonderzoek onder Apple Watch-dragers.

Fitness en notificaties meest gebruikt

Dat wil niet zeggen dat ze niet onder de indruk zijn van het ontwerp; het is simpelweg niet de eerste reden om hem aan te schaffen. Het onderzoek, van bureau Fluent, is uitgevoerd in de Verenigde Staten. Het meldt dat tachtig procent van de Apple Watch-dragers hem gebruikt als fitnesstracker en voor het overbrengen van notificaties van de smartphone naar de pols.

Muziek en berichtjes

Ook gebruiken veel Apple Watch-dragers de wearable om naar muziek te luisteren. Dat doet 77 procent. Mails en berichtjes uitwisselen doet 66 procent, en boodschappen doen en betalen via Apple Pay - vooralsnog alleen in de VS te gebruiken - doet 61 van de Apple Watch-eigenaren.

Apple Watch populairste smartwatch

De Apple Watch is met afstand de populairste smartwatch op de markt. Hoewel er flink wat concurrentie is, heeft dit product van Apple de aandacht van consumenten het meest weten te vangen en vast te houden. Het is wel wat merkwaardig dat bijna niemand hem ziet als een mode-item, terwijl Apple juist op dat vlak hoge ogen dacht te gaan gooien.

Toekomst

Bijna de helft (46 procent) gebruikt de Apple Watch voor hun gemak, en de features van de smartwatch is door 31 procent genoemd als reden om het apparaat leuk te vinden.

Het onderzoek van Fluent is uitgevoerd onder bijna 2600 mensen. Van hen hadden 197 een Apple Watch. Dat is acht procent. Ongeveer de helft van de ondervraagden zei te verwachten dat de meerderheid van de bevolking een smartwatch zal dragen. Onder Apple Watch-dragers was die verwachting 75 procent.

Onze review van de Apple watch is hier te vinden.