Onderzoeksbureau IDC heeft aangegeven dat het aantal verscheepte smartwatches daalde in het tweede kwartaal van 2016. In totaal zou het om een daling moeten gaan van 32 procent. Apple Watch-leveringen zouden met 55 procent gedaald zijn.

Aantal verscheepte smartwatches daalt in tweede kwartaal

Onderzoeksbureau IDC meldt dat het aantal verscheepte smartwatches in het tweede kwartaal - in vergelijking met hetzelfde kwartaal van vorig jaar, met 32 procent is gedaald. In het tweede kwartaal zijn er wereldwijd 3,5 miljoen slimme horloges verscheept. In dezelfde periode van 2015 stond dat aantal nog op 5,1 miljoen. Eigenlijk heeft maar één fabrikant in de top vijf smartwatchfabrikanten een daling laten zien dit jaar, ten opzichte van vorig jaar en dat is Apple. De Apple Watch werd 1,6 miljoen keer verscheept in Q2 2016.

In dezelfde periode vorig jaar lag dat aantal nog op 3,6 miljoen exemplaren. Nu heeft Apple 47 procent van de markt in handen; vorig jaar lag dat percentage nog op 72 procent. Samsung heeft een groei van 51 procent laten zien in vergelijking met vorig jaar. De fabrikant slaagde erin tweehonderdduizend smartwatches meer te verschepen (nu: zeshonderdduizend stuks). Daarmee verdubbelde het bedrijf zijn marktaandeel: van zeven naar zestien procent. Meer over de markt voor smartwatches vind je in de tabel.

De verwachting is dat de groei in 2017 terugkeert.

smartwatches-q2-2016