Als we marktonderzoeker Strategy Analytics mogen geloven, dan heeft Apple in het afgelopen kwartaal de meeste wearables verscheept. Ook is het aantal verscheepte wearable-producten met 21 procent toegenomen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Apple verscheepte de meeste wearables in het afgelopen kwartaal - rapport

In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er meer wearables verscheept dan in dezelfde periode van vorig jaar. Destijds werden er achttien miljoen apparaten verscheept, terwijl dat er dit kwartaal 22 miljoen waren: dat is een toename van 21 procent. Apple is er daarnaast in geslaagd flink meer Apple Watches te verschepen, van 2,2 miljoen naar 3,5 miljoen (een verhoging van 59 procent). Het aandeel dat Apple in de wearablemarkt heeft is daardoor ook licht gestegen. Vorig jaar stond dat op 12,1 procent en nu met  15,9 procent bovenaan.

Terwijl Apple dus de vraag naar zijn Apple Watch zag toenemen, zag Fitbit de vraag naar zijn fitnesstrackers afnemen. Er is een daling van 36 procent gemeten: van 4,5 miljoen units naar 2,9 miljoen stuks. Daardoor is het aandeel ook flink gekelderd. Vorig jaar stond dat nog op 24,7 procent, terwijl dat nu op 13,2 procent staat. Daardoor staat Fitbit nu op plek drie. Xiaomi staat nog altijd sterk op de tweede plek, met 15,5 procent van de markt in handen dankzij de goedkope Mi Band. In vergelijking met vorig jaar heeft Xiaomi 10,5 procent meer verscheept.