Een nieuwe productcategorie is eigenlijk niet anders dan een nieuwe ronde, nieuwe kansen-verhaal. Het lijkt erop dat één van de zaken die Apple wil veranderen betrekking heeft op het jaarlijkse upgrade-schema, in ieder geval als we de voorspelling van Apple analist extraordinair Ming-Chi Kuo van KGI Securities moeten geloven.

Natuurlijk zijn snelle upgradecycli zeker in de beginfase vaak technisch gezien ook beter mogelijk. De eerste stappen die gemaakt worden zijn doorgaans de grooste, dat hebben we natuurlijk ook gezien bij de iPhone en iPad. Hoewel er nog jaarlijks nieuwe modellen komen zijn de verschillen die gemaakt worden lang niet altijd meer genoeg om consumenten te overtuigen van een nieuwe aanschaf. Naast technologische voortgang is er natuurlijk ook de kwestie van mode. Apple zet met zijn horloge duidelijk ook de eerste stappen in een markt waar beeld en trends belangrijke, misschien wel de belangrijkste, succesfactoren zijn.

Volgens Kuo komt Apple in ieder geval aan het eind van het jaar met drie nieuwe modellen die vooral impact zullen hebben op de behuizing van de Apple Watch, en dan vooral op het gebied van de gebuikte materialen. Zo lijkt Apple in ieder geval aan een titanium versie van de Apple Watch te werken. Zelf kunnen we ons voorstellen dat een plastic versie mogelijk is (om de prijs nog weel met 50 tot 100 euro te kunnen drukken). Een derde model zou zomaar weer een (special) edition kunnen betreffen, want laten we niet vergeten dat Apple zichzelf met de edition-lijn een kans heeft gegeven naar eigen inzicht bijzondere, tijdelijk beschikbare, modellen op de markt te brengen. Al dan niet voor exorbitant hoge prijzen.