We komen nog even terug op het Apple Event van deze week, waar de Apple Watch series 3 is gepresenteerd. CEO Tim Cook van Apple onthulde hier ook wat cijfers over de verkoop van de Apple Watch tot dusver. Die cijfers zijn zeer indrukwekkend.

Niet alleen de best verkochte smartwatch...

De Apple Watch was al de bestverkochte smartwatch. De verkoop van deze wearable viel echter in absolute cijfers nogal tegen. Maar het laatste jaar is de verkoop wel met vijftig procent gestegen, onthulde Cook, die er echter geen absolute cijfers bij vermeldde. Dat heeft Apple nog nooit gedaan; het blijft gissen hoeveel mensen er inmiddels een Apple Watch dragen, en hoeveel er in een kwartaal worden verkocht. Maar een groei van vijftig procent van de populairste smartwatch ter wereld is sowieso enorm, en zal in de miljoenen exemplaren lopen.

... maar ook het best verkochte horloge

Voorts presenteerde Cook een rijtje horlogemerken. Geen smartwatches, maar gewone horlogemerken. Vorig jaar prijkte de Apple Watch hier op de tweede plek, onder Rolex maar boven merken als Cartier, Fossil Omega en andere bekende horlogemerken. Cook meldde vervolgens dat de Apple Watch het afgelopen jaar naar de nummer 1-plek is gestegen in dat prestigieuze rijtje. Het is dus niet alleen de populairste smartwatch, maar ook het populairste horloge ter wereld.

Simkaart

Met de nieuwe mogelijkheden van de Apple Watch series 3, die in de duurste variant een ingebouwde elektronische simkaart aan boord heeft die contact met het mobiele 4G-netwerk onderhoudt, heeft Apple er weer een extra verkoopargument bij. Behalve in Nederland, waar deze variant vooralsnog niet wordt verkocht.

Echter, het ontwerp is sinds de eerste Apple Watch volledig hetzelfde gebleven, wat er verder ook onder de motorkap is veranderd.