Apple-Watch-IFTTT

Uit de cijfers van een onderzoeksbureau blijkt dat de verkoop van de Apple Watch inzakte na de eerste dag. Toch heeft Apple niks te vrezen van haar concurrentie.

Apple Watch verkoopcijfers

In 2014 werden er minder dan een miljoen Android smartwatches verkocht. Dat zal je misschien niet choqueren, maar het contrast met de eerste dag dat de Apple Watch verkrijgbaar was is groot: er werden op de de eerste dag dat de Apple Watch te koop was naar schatting 1,5 miljoen exemplaren in de Verenigde Staten verkocht. Een mooie dag voor Apple, maar uit cijfers van onderzoeksbureau Slice Intelligence blijkt dat die verkoopcijfers na die eerste dag geheel inkakten. Gisteren verscheen het bericht dat de verkoopcijfers juist stabiel blijven, maar de cijfers van Slice Intelligence laten het tegendeel zien. Het onderzoeksbureau houdt de facturen (met toestemming) van meer dan twee miljoen mensen in de gaten, waardoor ze een relatief goed beeld kunnen krijgen van hoe goed producten het op de markt doen.

Gegevens Slice

Het is duidelijk te zien in de grafieken van het onderzoeksbureau dat de meeste aankopen gedaan werden in het eerste uur dat de nieuwe smartwatch beschikbaar was: In het eerste uur werden er 800.000 verkocht. De dagen erna zakte de verkoop helemaal in, met nog 'slechts' 30.000 exemplaren per dag. De grafiek is op verschillende manieren te verklaren. De Apple Watch is natuurlijk nog maar net nieuw, en alleen de echte fans willen zo snel mogelijk het slimme horloge aanschaffen. De rest van de potentiële klanten zal eerst de reacties van anderen afwachten, of heeft gewoonweg geen haast met het bestellen. Gelukkig hoeft Apple nergens bang voor te zijn, want het is voor een nieuwe productcategorie heel normaal als het even duurt voordat de verkoopcijfers door het dak schieten, en in zekere zin is dat al gebeurd: de Apple Watch is nu al evenveel verkocht als de iPod in de eerste twee jaar.