Uit een interne memo van Apple blijkt dat het bedrijf de consument wil stimuleren de Apple Watch online te kopen, want daar is meer voorraad. Apple wil hiermee het koopgedrag van de consument aanpassen.

"Koop de Apple Watch maar online, fijne dag."

Hier in Nederland zullen we er voorlopig nog geen last van hebben. Maar wanneer het wel zo ver is en de Apple Watch is hier verkrijgbaar, reken er dan maar niet op dat je er met eentje uit de winkel loopt wanneer je bij een Apple Store naar binnen gaat. Apples retailbaas Angela Ahrendts heeft namelijk het winkelpersoneel op de hart gedrukt consumenten te stimuleren de Apple Watch online te kopen, omdat daar meer voorraad is. Dit moet een eind maken aan het idee een Apple-product mis te lopen, als de interne memo van Ahrendts.

Bovendien moet die suggestie van het personeel naar de klant toe ervoor zorgen dat consument in het winkelgedrag wordt aangepast. Apple hoopt hiermee niet te voorkomen dat de winkelvoorraden op gaan, maar wil een meer classy uiterlijk uitstralen als het om de Watch gaat. De afgelopen jaren heeft het bedrijf heel wat mensen uren, zelfs dagen, in de rij laten staan voor de nieuwste producten, om hen vervolgens te vertellen dat de voorraad op is en ze elders moeten zijn. Dat geeft Apple niet die classy uitstraling die het wíl uitstralen.

Het is op zich een opmerkelijke shift: het lijkt erop dat Apple de Store meer in een showroom wil omtoveren. Het is onbekend of andere, toekomstige producten ook op een dusdanige wijze worden verkocht aan de 'reguliere' consument, maar naast de Watch moeten personeelsleden deze boodschap ook meegeven over de nieuwe Macbook. Maar voorlopig lijkt het er dus op dat Apple wil dat de mensen langskomen om te komen kijken, om daarna naar huis te gaan en het ding daadwerkelijk te gaan bestellen (en er volgens op te moeten wachten).