Apple heeft de verkopen van zijn Apple Watch in het eerste kwartaal van 2016 fors zien dalen. Waar er in het laatste kwartaal van vorig jaar nog 5,5 miljoen Apple Watches werden verscheept, kwam het bedrijf in de eerste drie maanden van dit jaar niet verder dan 2,2 miljoen verkochte horloges. Dat nieuws heeft marktonderzoek Strategy Analytics naar buiten gebracht.

Het marktaandeel van de Apple Watch

Naast dat de bron naar buiten heeft gebracht dat Apple een daling van 56,8 procent ziet wat betreft de verscheepte horloges, liet de marktonderzoeker zich ook uit over onder andere het marktaandeel van Apple. In het vierde kwartaal van vorig jaar was Apple met 63 procent ver uit het zicht voor zijn concurrenten. Dat marktaandeel is nu gezakt naar 52,4 procent. Samsung zag zijn marktaandeel van 16 procent dalen naar 14,3 procent. De overige aanbieders worden niet gespecificeerd, maar hun aandeel steeg van 21 procent naar 33,3 procent.

Andere informatie die ook gelijk gedeeld is, is het aantal verkochte smartwatches van Samsung. Waar het bedrijf in het vierde kwartaal van 2015 nog 1,3 miljoen exemplaren verkocht, kwam het in begin 2016 niet verder dan 600.000. Wat verder opvalt, is dat eind vorig jaar 8,1 miljoen smartwatches werden verkocht. In het eerste kwartaal van dit jaar waren dat er 'slechts' 4,2 miljoen.