Fitnesstrackers

Berg Insight heeft ook al een idee wat voor wearables er zullen worden verkocht in de komende jaren. Fitnesstrackers waren jarenlang het popuairst, maar gaandeweg zullen smartwatches het stokje gaan overnemen. Smartwatch-verkoopcijfers gaan dit jaar al omhoog, met een wereldwijd verkoopcijfer van tegen de 35 miljoen stuks. Dat is 66 procent meer dan over het vorige jaar.

Apple Watch

Apple is nu onbetwist marktleider, maar Android Wear-horloges zitten de Apple Watch op de hielen. De concurrentie van deze horloges van merken als Fossil en LG wordt steeds groter. Ook Samsung, met zijn Tizen-horloges, gaat een hap uit het marktaandeel van de Apple Watch nemen, zo voorspelt Berg Insight. Echter, Apple hoeft daar weinig van te merken, want de verkoopcijfers als geheel gaan enorm stijgen.

Fitbit

Hoewel smartwatches als categorie steeds meer populariteit ondervinden, blijven de fitnesstrackers de grootste categorie wearables, met 74 miljoen exemplaren die dit jaar over de toonbank gaan. Fitbit en Garmin zijn hier de grootste merken, maar Xiaomi komt er aan. Dat merk viert nu al grote successen op de Aziatische markt.


Slimme kleding

Derde categorie wearables in opkomst zijn de slimme kleren. Smart clothing gaat een flinke vlucht nemen, voorspellen de marktonderzoekers van Berg Insight. Vorig jaar gingen er iets meer dan anderhalf miljoen slimme kleren naar consumenten, dit jaar steeg dat al en in 2021 zullen er dik 18,3 miljoen slimme kledingstukken een eigenaar vinden.

Voorspelling

Hoewel Berg Insight het ongetwijfeld erg goed heeft onderzocht aan de hand van allerlei gegevens uit de markt, moeten dit soort voorspellingen toch met een aardige klont zout worden genomen. Halleluja-voorspellingen voor de wearables-markt hebben we eerder gezien, en die bleken niet uit te komen omdat te weinig consumenten zich lieten overtuigen door het nut van een smartwatch of een andere wearable. Dat dit aan het veranderen is, lijkt echter onomstreden.