Uit een enquête van Juniper Research blijkt dat het gros van de consumenten niet bereid is veel geld te besteden aan wearables. Slechts één op de vijf consumenten is bereid meer dan 175 dollar (158 euro) uit te geven aan een fitnessband of smartwatch.

Consument nog niet overtuigd van wearables

Uit een enquête van onderzoeksbureau Juniper Research blijkt dat slechts één op de vijf consumenten bereid is meer dan 175 dollar (158 euro) uit te geven aan een wearable device. Vier op de vijf consumenten doet dat dus liever niet, waardoor de meeste wearables van dit moment dus niet worden gekocht. Smartwatches kosten vaak meer dan 160 euro (in elk geval de nieuwe modellen), maar fitnesstrackers zijn dan wel weer erg in trek. Vooral de goedkopere dus. Maar je hebt natuurlijk ook fitnesstrackers die voorbij die 160 euro gaan.

Juniper suggereert dat de consument nog niet is overtuigd van het nut van een wearable. En niemand koopt iets van meer dan 160 euro (of welk bedrag dan ook) waarvan je niet weet wat je ermee moet doen. Over het algemeen zijn de mensen die geïnteresseerd zijn in nieuwe tech wel bereid de duurdere producten te kopen, maar dat komt doordat zij wel weten wat ze met een smartwatch of dure fitnesstracker kunnen doen. Of dit ten koste gaat van de verwachte groei die de wearablesmarkt gaat doormaken de komende jaren, is onduidelijk.