HTC en Steam hebben een enquête gehouden onder tweeduizend mensen op het forum van Steam, over ruimte en virtual reality. Waar de bedrijven achter proberen te komen is of mensen ruimte vrij willen maken voor een vr-ervaring die de complete kamer in kan nemen.

'Ik maak een kamer leeg voor mijn vr-ervaring'

Op dit moment werken fabrikant HTC en gameplatform Steam, als onderdeel van computerbedrijf Valve, aan de HTC Vive, een virtual reality-bril die volgens HTC de 'complete kamer' in kan nemen. Dat houdt in dat wanneer je je in die virtuele wereld bevindt, je ook daadwerkelijk in de echte wereld rond kunt lopen om verder te komen in de digitale omgeving. De enquête is gehouden onder tweeduizend leden van het Steam-forum, dat natuurlijk eigendom is van Valve. Gamers zijn de doelgroep hier, dus dit lijkt een mooie groep respondenten.

Dit zijn de uitkomsten van de enquête.

  • 76 procent zou vier vierkante meter willen vrijmaken in huis
  • 63 procent zou zes vierkante meter willen vrijmaken in huis
  • Zeven procent geeft zelfs aan een complete kamer vrij te willen houden of maken
  • 32 procent geeft aan HTC Vive in de slaapkamer te gebruiken
  • 29 procent geeft aan de HTC Vive in de woonkamer te gebruiken
  • Veertien procent geeft aan de HTC Vive op kantoor te gebruiken

Ook vroegen HTC en Steam naar het gebruik van de computer in combinatie met de virtual reality-bril.

  • Zeventig procent geeft aan hun pc er niet voor te verplaatsen
  • 43 procent geeft aan hun huidige computer te gebruiken

Helaas geeft de enquête niet weer hoeveel van die pc's daadwerkelijk geschikt zijn om de HTC Vive van alle kracht te voorzien die het nodig heeft.

Eind 2015 moeten de eerste HTC Vive-modellen op de markt komen voor ontwikkelaars. Consumenten (in elk geval in Noord-Amerika) mogen de bril in het eerste kwartaal van 2016 verwachten.