Bijna dertig procent van de bezitters van een smartwatch of wearable laat die na een tijdje in de kast liggen. Het dingetje wordt dan amper nog gebruikt. Dat heeft marktanalysebureau Gartner uitgevogeld.

Smartwatch en fitnesstracker

Van de bezitters van een smartwatch raakt 29 procent die na een tijdje niet meer aan. Voor fitnesstrackers ligt dit net iets hoger, precies 30 procent.

Gartner heeft voor zijn onderzoek bijna tienduizend mensen in Engeland, Amerika en Australië geïnterviewd. Dat gebeurde afgelopen zomer. Het onderzoek was bedoeld om de echte gevoelens van mensen ten opzichte van wearable technologie te weten te komen. En vooral hoe zij hun apparaatjes gebruiken nadat ze hem hebben gekocht of gekregen.

Drop out-rate

Het zogeheten drop-out rate is met 30 procent vrij hoog. Mensen blijken hun wearables enige tijd na de aankoop niet meer zinvol te vinden, of ze keren zich ervan af. Het onderzoek laat overduidelijk zien dat een flink deel van het grote publiek geen doel weet te vinden waar een smartwatch of fitnesstracker handig voor is. Daardoor zijn er zoveel afvallers.

Minder laten lijken op smartphones

Dit is een serieus probleem voor de producenten van wearables, meldt Angela McIntyre, de onderzoeksdirecteur bij Gartner. Volgens haar moeten de smartwatchmakers hun polsapparaatjes minder laten lijken op smartphones. Wie echt iets wil doen, kijkt toch liever op zijn telefoon dan op zijn pols. McIntyre adviseert de smartwatchmakers meer te doen met games en met aansporingen voor activiteiten via het apparaatje om de pols.

Geen mainstream

Nog maar tien procent van de onderzochte mensen heeft een smartwatch, en nog eens 19 procent een fitnesstracker. Daarmee zijn het nog niet echt mainstream apparaatjes te noemen. Ook is onderzocht hoe het zit met virtual reality. VR-brillen zijn door slechts acht procent van de bijna tienduizend ondervraagden ooit gebruikt.

Gift

Het onderzoek laat verder zien dat de meeste mensen een wearable hebben gekocht voor eigen gebruik. 34 procent van de fitnesstrackers en 26 procent van de smartwatches waren een gift.

Amerikanen lopen voorop

In Amerika heeft een op de acht mensen een smartwatch om de pols, in Engeland is dat negen procent en in Australië zeven procent. Bijna een kwart van de Amerikanen heeft een fitnesstracker (23 procent), in Engeland 15 procent en in Australië 19 procent.

Te duur

Het onderzoek concludeert verder dat de wearables te duur zijn ten opzichte van het nut dat mensen ervan hebben.