De Oculus Touch is de controller voor de Oculus Rift, die een kwartaal later op de markt verschijnt dan de bril. Waarom is dat? De oprichter van Oculus heeft nu, in een interview, aangegeven waarom het bedrijf hiervoor gekozen heeft.

De Oculus Touch verschijnt in het tweede kwartaal van 2016

Tussen alle aankondigingen door van Oculus vorige week, heeft het bedrijf bekendgemaakt dat de Oculus Touch-controller (hierboven afgebeeld) in het tweede kwartaal van 2016 op de markt verschijnt, terwijl de bril in het eerste kwartaal van dat jaar moet verschijnen. Dan wordt de virtual reality-bril geleverd met een Xbox One-controller, dankzij een deal met Microsoft. Microsoft hoeft zodoende niet veel te investeren in een eigen vr-product en kan meeliften op het potentiële succes van Oculus Rift, in tegenstelling tot Sony met PlayStation VR.

Maar waarom brengt het bedrijf achter een virtual reality-bril de controllers voor het apparaat op een later moment uit? Volgens de oprichter van het project, Palmer Luckey, is het heel simpel: de eerste games voor het apparaat zijn ontworpen met een reguliere controller in gedachte, dus heb je die speciale controllers nog helemaal niet nodig. Ook hebben verschillende ontwikkelaars zodoende nog de tijd om specifieke software te maken van de Touch-controllers. De developers hebben ook niet genoeg tijd gehad om de controllers te gebruiken als basis.

Lees hier alles over de Oculus Rift.