De eerste exemplaren van de Oculus Rift zijn inmiddels aangekomen en ook de internationale pers heeft inmiddels een oordeel kunnen vellen over de virtual reality-bril. De recensies zijn over het algemeen niet positief, maar ook niet negatief.

Oculus Rift: dit vindt de pers

2016 moet het jaar van virtual reality gaan worden. De eerste grote vr-bril die dit jaar verschijnt, is de Oculus Rift. Mocht je een pre-order hebben kunnen plaatsen, dan kun je de bril deze of volgende maand verwachten. Het bedrijf achter de bril heeft laten weten dat de eerste brillen inmiddels zijn verzonden. Ook zijn de eerste recensies binnen, die geen negatief, maar ook geen positief beeld tonen van het apparaat. De recensenten zijn al wel onder de indruk, maar de consensus leeft dat het nog wel een first generation-product is.

[irp]

De problemen die de pers tot nu toe is tegenkomen:

  • De bril is duur
  • Je hebt een krachtige pc nodig
  • Er is weinig content tijdens de lancering
  • Later dit jaar verschijnen de controllers pas

De positieve punten:

  • Indrukwekkend
  • Meeslepende ervaring voor videogames
  • Toepassingen lijken eindeloos

[irp]

Hieronder staat enkele snippets uit de online verschenen recensies.

  • Ars Technica
    Wearing this small display feels like looking at the biggest monitor you’ve ever seen, and since each eye sees something slightly different, it’s a true 3D experience… but it can take a while to get used to the experience of moving your head to follow the action, and some things near the edges of your distance or very close can look blurry.
  • Engadget
    It’s lighter and more comfortable than a Gear VR (which uses a Samsung phone as a display), but can be tough to fit comfortably if you wear glasses.
  • Gizmodo
    Oculus delivers on the promise of “a truly immersive virtual reality experience,” but for now it seems to work best with games that have simple controls. Even with a high-resolution display, there’s a bit of a “screen door effect” because the display is so close to your eyes that you can see the spaces between pixels sometimes.
  • Kotaku
    Strong head tracking, a high refresh rate, and good 3D graphics lead to a strong sense of “presence,” making it feel like you’re really in the virtual environment. But nausea can be a problem, and you may find yourself taking breaks more often than you would when gaming with a traditional display. 
  • Polygon
    Want a run-down of some of the first VR games available for the Rift? This review has it… along with a note that most of these games seem like the same sort of titles you’d expect from a traditional gaming system… VR is an add-on rather than a necessary feature. But that add-on can sometimes make the games more fun or immservice.
  • The Verge
    It’s easy to spend several hours lost in a game, but it seems like the upcoming touch motion controllers will truly flesh out the ecosystem. Until then, the HTC Vive will likely offer a more immersive experience.
  • Wall Street Journal
    “After the novelty wears off, using the 1.5 pound headset is about as awkward as sleeping on an airplane,” can make you feel queasy when the virtual motion doesn’t match what your body is experiencing, and requires a 13 foot cable connecting you to a PC that costs $1000 or more.

Uiteraard is het zo dat de Oculus Rift de beste vr-ervaring aanbiedt, op dit moment. Het duurt nu niet lang meer voordat HTC de HTC Vive zal leveren bij de eerste klanten en ook de PlayStation VR moet nog later dit jaar uitkomen. Daar waar de Vive mogelijk een nog betere virtual reality experience kan aanbieden, zal Sony in een ander gat springen: betaalbaarheid. Voor de prijs van een PS4 met PSVR haal je alleen de HTC Vive-bril, zonder de pc. Mocht je geen Oculus Rift vooruit hebben besteld, dan kun je er voorlopig nog geen een kopen.

Lees ook onze review van de Oculus Rift en Touch Controllers.