Eigenaren van een Apple Watch kijken per etmaal gemiddeld tussen 60 en 80 keer op hun horloge. De watch wordt gemiddeld 3,8 seconden bekeken. Dat is geconstateerd in een onderzoek van Wristly.

Kijken naar het scherm

In een ander onderzoek, verricht door de Universiteit van Stockholm, is ook gekeken naar het gebruik van de Apple Watch. De helft van de mensen gebruikt de smartwatch om er gewoon naar te kijken. Notificaties op het horloge trekken de aandacht van 17 procent. De Workout Timer wordt door zes procent bekeken en nog eens zes procent gebruikt het Notificatie Centrum. Alle andere functies scoren maar een of twee procent.

Niemand leest mail op Apple Watch

Wat mensen het minst doen op de Apple Watch, is een e-mail lezen. Daar waagt slechts 0,1 procent van de 1450 ondervraagde Apple Watch-dragers zich aan. De app die het langdurigst wordt gebruikt is Maps. Daar staren dragers van het polssieraad gemiddeld 46 seconden naar.

Winterkleding leidt tot minder gebruik

Een op de vijf dragers van de smartwatch geeft aan de Apple Watch minder te gaan gebruiken in de winter, als lange mouwen en handschoenen het lastig maken om de wijzerplaat in beeld te krijgen. Tachtig procent geeft aan hier geen probleem mee te hebben, en de Apple Watch net zo vaak te gebruiken als in de zomer.

Pietepeuterige iconen

Gevraagd naar mogelijke verbeteringen, geven mensen aan dat ze vinden dat ze te lang kijken naar het kleine scherm van het horloge, terwijl ze erachter proberen te komen waar de app zit die ze willen gebruiken. Een klein scherm met pietepeuterige iconen die nogal op elkaar lijken, wordt door sommigen niet zo handig gevonden.