eigenaren van wearables zijn doorgaans tevreden over hun apparaatje, maar diep teleurgesteld door de kwaliteit van de apps. Dat blijkt uit een onderzoek van Argus Insights.

Kwaliteit apps is slecht

Het is dan ook noodzakelijk dat hier serieuze verbetering in komt, meldt Makenna Breitenfeld, de opsteller van het rapport. Voor het onderzoek is gekeken naar 136.o00 consumentenreviews over wearables die zijn gekocht tussen november vorig jaar en februari dit jaar. Hieruit blijkt ook welke wearables het in de ogen van de consument beter doen dan anderen.

argus 1

Fitnesstrackers

De Apple Watch is om de een of andere reden niet in het onderzoek meegenomen. Ook andere smartwatches zijn niet te ontdekken. Het gaat voornamelijk om fitnesstrackers van Fitbit, Jawbone, Garmin, Samsung, Microsoft en Nike.

Argus 2

Samsung

De wearables van Samsung zijn het populairst, maar de apps zijn niet al te best, blijkt uit het onderzoek. Klanten storen zich het meest als de wearable er niet in slaagt om een verbinding te leggen met de smartphone, of zelfs geheel crasht.

Apps niet behulpzaam

Eigenaren van een fitnesstracker gebruiken die erg graag om de eigen sportieve prestaties vast te leggen. Ook de hartslag wordt graag vastgelegd. Maar als het aankomt op het interpreteren van alle persoonlijke datagegevens die zo beschikbaar komen, zijn de apps niet erg behulpzaam. Ook andere, zoals artsen, hebben vaak geen idee wat ze met de door fitnesstrackers verzamelde gegevens over het lichaam aan moeten.

Argus 3

Tevredenheid over apparaatjes

Gelukkig zijn klanten wel tevreden over de apparaatjes zelf, tenminste: meestal. De Jawbone vindt men maar een onding, hoewel de app van dit apparaat juist wel als goed wordt beoordeeld. Bij alle andere fitnesstrackers is het precies omgekeerd.

'Functionaliteit moet voorop staan'

Argus Insights waarschuwt de fabrikanten dat de nadruk bij wearables meer moet komen te liggen bij de functionaliteit, en minder bij de hardware. Of het nu gaat om het monitoren van prestaties van een atleet of het in de gaten houden van de lichaamsfuncties van een patiënt, volgens Argus Insights schieten de huidige wearables op alle gebieden ernstig tekort en moet er veel meer aandacht aan de apps, interpretatie van gegevens (al dan niet door apps) en de functionaliteit in het algemeen van de apparaatjes worden besteed.

Argus 4

In een la

Als gevolg van de falende apps, de softwaregebreken en de crashes die wearables nog geregeld doormaken, raken klanten soms zo geërgerd dat ze hun wearable in een la gooien en er niet meer aan denken. Dat kan voorkomen worden door ze beter toe te rusten, meldt Argus Insights.