De mede-oprichter van Fitbit heeft dat de Apple Watch geen impact heeft gehad op de business van de fitnesswearablemaker. Voorlopig liegen de cijfers er niet om, aangezien de omzet met 168 procent is gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Fitbit doet het nog steeds goed op de wearablesmarkt

Deze week heeft fitnesswearablesmaker Fitbit zijn financiële update gegeven. Wanneer je de cijfers van dit jaar naast die van vorig jaar legt, dan is er een omzetgroei zichtbaar van maar liefst 168 procent. Ook heeft Fitbit dit kwartaal 4,8 miljoen fitnesstrackers verkocht, bovenop de 4,5 miljoen exemplaren die het al in het vorige kwartaal wist te verkopen. Interessanter is misschien nog wel de houding die mede-oprichter van Fitbit, James Park, inneemt. Park zegt namelijk dat de Apple Watch geen impact heeft op de verkoop.

En de cijfers liegen er niet om, aangezien er een constante groei zit in de verkoop van Fitbit-producten. Park gelooft er namelijk in dat fitnesstrackers en smartwatches bedoeld zijn voor twee aparte segmenten van de wearablesmarkt. CEO Hosain Rahman, van concurrent Jawbone, denkt daar hetzelfde over en zei vorige maand nog het volgende.

You have workout devices that are super accurate, for performance training. The smartwatch is a daytime use case, you don't wear it to sleep, it's for productivity, notifications, and some fitness stuff. And we think of ourselves as lifestyle — so you wear it all the time.

Er bestaat geen twijfel over mogelijk dat de bazen van de fitnesstrackerbedrijven gelijk hebben - zo is het niet altijd fijn om een smartwatch om je pols te hebben als je sport, vanwege de materialen, of tijdens je slaap, omdat die dan moet worden opgeladen. Fitnesstrackers zijn weer onvoldoende voor de mensen die meer verwachten van een wearable, zoals apps, een groot scherm en notificaties. Echter, er bestaan al wearables die de grenzen van die opmerking opzoeken, zoals de Microsoft Band: een fitnesstrackers met apps én een groot scherm.