Fitbit lijkt het door te hebben: het bedrijf kan niet eeuwig op activiteitstrackers blijven leunen. En dus moeten de zaken flink omgegooid worden, wil het bedrijf op de langere termijn levensvatbaar blijven. In een rapport over de jaarcijfers schrijft het in 2018 met een “familie” van smartwatches te willen komen.

Nieuwe smartwatches Fitbit

Het bedrijf heeft natuurlijk geen details gegeven - het is immers geen aankondiging - maar laat weten dat het smartwatches wil produceren die meer de massa zullen aanspreken. Daarnaast moeten de horloges gecombineerd worden met de sterkste punten van Fitbit op het gebied van gezondheid en fitness.

De fabrikant benadrukt ook dat het wil doorgaan met het aanbieden van abonnementsdiensten en andere soortgelijke zaken waarmee het zich kan verzekeren van een constante inkomstenbron. Op dit moment is het bedrijf vooral afhankelijk van nieuwe apparaten en de aantrekkingskracht daarvan en dat is natuurlijk op de lange termijn geen al te sterk verdienmodel.

Tegenvallende resultaten

In het rapport zien we vooral dat Fitbit worstelt met zijn zaken. In heel 2017 zette het 277,2 miljoen dollar om. De verkopen van apparaten daalden verder flink, tot 15,3 miljoen afgelopen jaar. Dat is - bijzonder genoeg - maar liefst 32 procent minder dan het jaar ervoor. Vergeleken met bijvoorbeeld Apple, dat met de Watch Series 3 zijn verkopen zag verdubbelen.