IDC heeft vandaag de nieuwste cijfers over de markt voor wearables bekendgemaakt. Het onderzoeksbureau kijkt naar de verscheepte wearables, waaronder dus zowel smartwatches als fitnesstrackers, in 2016. Fitbit voert de ranglijst nog steeds aan, op de voet gevolgd door Xiaomi en Apple.

Uit de data van IDC kunnen we opmaken dat Apple in het vierde kwartaal van 2016 een recordaantal smartwatches verscheept heeft; 4.6 miljoen stuks. Dit is een groei van 13 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit levert Apple een derde positie en een marktaandeel van 13,6 procent op.

wearables markt

Toch loopt Apple niet in op de nummer twee, Xiaomi. De Chinese fabrikant van diverse betaalbare wearables ziet zijn afzet ten opzichte van een jaar terug met maar liefst 96,2 procent stijgen en heeft Apple dus eigenlijk van de nummer twee positie gestoten. De nummer één is echter in zicht want Fitbit heeft te maken met een daling van het aantal verscheepte wearables. Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2015 werden er 22,7 procent minder wearables verscheept. Toch weet Fitbit nog steeds 8,4 miljoen producten te verschepen. Op positie vier en vijf zien we Garmin en Samsung terug.

Als we kijken naar het hele jaar dan wordt duidelijk dat Apple iets minder units verscheept heeft dan in 2015; 11,6 miljoen tegenover 10,7 miljoen stuks. Xiaomi laat een groei zien en zelfs Fitbit heeft over het hele jaar gezien iets meer fitnesstrackers en smartwatches verkocht. In zijn geheel is de markt voor wearables met 25 procent gegroeid, naar 33,9 miljoen verscheepte apparaten.