De Google Glass heeft de afgelopen maanden enorm veel populariteit genoten - dat had anders gemoeten, geeft de Google X-baas aan. Aangezien het product toch niet snel op de markt zou uitkomen, was het behoorlijk zinloos.

Google Glass-hype ging te ver

Google heeft er niet goed aan gedaan om de verwachting van de AR-bril Google Glass zo hoog op te laten lopen, laat de baas van Google X, het onderzoekslab van Google, weten in een interview. De zoekmachinegigant heeft niet zijn best gedaan om de consument op de hoogte te brengen van het feit dat de 1500 dollar kostende bril slechts een prototype was en geen afgemaakt product, zo zegt Astro Teller, het hoofd van Google X. Het ging soms zelfs zo ver dat het bedrijf mensen begon aan te moedigen aandacht te generen voor het project.

 

Maar wat is Google Glass precies? Google Glass is een speciale bril die kan communiceren met bijvoorbeeld je smartphone. Aan de rechterkant van het apparaat vind je een kleine projector, die informatie projecteert op het kleine scherm voor je ogen. Die vind je in de rechter bovenhoek. Omdat Google Glass gekoppeld moet worden aan je smartphone, heb je er maar weinig aan als losstaand product. Wel kun je het gebruiken als een soort verlengstuk van je telefoon en bijvoorbeeld meldingen lezen en foto's maken. En er zijn AR-mogelijkheden.

Eerder dit jaar gaf Google aan de bril niet meer te verkopen aan de consument, maar de zakelijke markt kan de bril nog wel aanschaffen. Hoewel tech-fanaten de bril wel zagen zitten en de technologie dan ook omarmden, waren er toch mensen die ook problemen hadden met de Glass. Zo kan het apparaat gebruikt worden voor het maken van foto's of video's, zonder dat degene die tegenover je staat daarvan af weet. Reden genoeg voor een pauze van het project. Onduidelijk is nu nog wanneer we Glass wel in een consumentenvorm gaan terugzien.