Virtual reality is de toekomst, maar de vr-headsets zijn nog steeds niet populair onder het grote publiek. Komt het door de hoge prijs? Het gebrek aan games en applicaties? Of is de resolutie nog steeds niet hoog genoeg? Je zit natuurlijk met je ogen direct op het scherm, waardoor de resolutie van het display erg hoog moet zijn om niet de pixels te kunnen tellen. Hoe hoger de resolutie, hoe natuurgetrouwer het beeld. De afgelopen jaren hebben de bestaande vr-headsets al grote stappen gemaakt op het gebied van resolutie. De HTC Vive Pro bijvoorbeeld heeft een display 2.880 bij 1.600 pixels. Google lijkt echter nu met een oled-display voor vr-headsets te komen die de concurrentie volledig weg zal blazen.

Resolutie van 5.500 bij 3.000 pixels

In mei vindt de Display Week 2018 plaats en Google zal daar een presentatie geven over een '18 Megapixel 4.3” 1443 ppi 120 Hz OLED Display for Wide Field of View High Acuity Head Mounted Displays'. Volgens Road to VR komt dit ongeveer neer op een resolutie van 5.500 bij 3.000 pixels. Het verschil met de concurrentie lijkt hierbij direct torenhoog. Niet alleen qua resolutie, maar ook qua refresh rate van 120 Hz. De Oculus Rift en de HTC Vive hebben een refresh rate van 90 Hz. Voor zover bekend heeft Google echter geen plannen om zelf een vr-headset te maken, maar maakt het simpelweg een display voor vr-headsets. Het is echter wel waarschijnlijk dat Google gaat samenwerken met een fabrikant om het scherm in een vr-headset te plaatsen. Eerder al werkte Google samen met Lenovo voor de Mirage Solo (zie foto) en hebben ze het Daydream-platform in het leven geroepen. We zullen moeten afwachten tot de Display Week 2018 in mei voor de exacte plannen van Google.