Vandaag heeft Google zijn “geheime project” van vorig jaar onthuld. Het gaat om een oled-scherm met hoge resolutie, dat veel meer pixels per inch (PPI) bevat dan VR-headsets van HTC en Oculus. Het scherm is in samenwerking met LG ontwikkeld en biedt 1.443 PPI, een breed field-of-view en is geoptimaliseerd voor mobiele augmented en virtual reality.

Google en VR

Vorig jaar liet Google nog weten dat het virtual reality pas klaar vond, op het moment dat de ervaring compleet echt aanvoelt en niet meer te onderscheiden valt van echt. Om dat technologisch mogelijk te maken, moeten de schermen veel meer pixels bevatten en een breder gezichtsveld bieden.

Om dat mogelijk te maken, ondernam Google een “geheim project” om een voor VR ontwikkeld oled-scherm te ontwikkelen, met meer dan tienmaal zoveel pixels als de belangrijkste VR-headsets die op dit moment op de markt liggen. Dat is bijna gelukt. Het oled-display bevat er 1.443 per inch. Dat zijn achttien megapixels, waar een gemiddeld VR-apparaat op dit moment over twee megapixels beschikt.

Ter vergelijking: de HTC Vive heeft een 3,6-inch display met 1.080 bij 1.200 pixels per oog. De Vive Pro heeft er meer: een 3,5-inch display met 1.440 bij 1.600 pixels per oog. De Vive heeft er daarmee 448 PPI en de Pro 615. Beiden beschikken verder over een verversingssnelheid van 90 Hz en een gezichtsveld van 110 graden.

Het eindproduct van Google heeft een 4,3-inch scherm met 4.800 bij 3.840 pixels. Verder is de verversingssnelheid van beeldjes 120 Hz. Het gezichtsveld bedraagt verder 120 x 96. Volgens Google kan een menselijk oog maximaal 9.600 bij 9.600 pixels verwerken en een gezichtsveld van 160 bij 150 aan.

Omdat het wel heel veel pixels zijn om tegelijk van materiaal te voorzien, hebben Google en LG een speciale processor moeten verwerken. Verder zijn enkel de beelden die zich bevinden op de plek waar de gebruiker naar kijkt scherp, de rest is wat minder scherp gemaakt.

Vanaf wanneer het nieuwe oled-scherm in VR-headsets te vinden valt is niet zeker. Wel weten we dat Google naar verluidt momenteel werk aan een eigen headset.