Het bedrijf GoQii, mede opgericht door de oprichter van elektronicafabrikant Xiaomi, verkoopt een goedkope fitnessarmband bij een abonnement op een virtuele fitnesscoach. Dat abonnement kost jaarlijks zo'n 150 euro.

Virtuele fitnesscoach

GoQii is meer een service dan een wearable of een app. De dienst werkt ook samen met fitnessarmbandjes van andere merken zoals Misfit, Fitbit, Garmin of Nike. Zolang er maar gebruik wordt gemaakt van de GoQii-app om de informatie die de band verzamelt, op te slaan, kan de virtuele coach er mee aan de slag.

Videogesprek

Die coach meldt zich nadat men zich via de app heeft aangemeld bij de dienst. De GoQii-gebruiker krijgt de keuze uit vijf coaches en kiest de meest aansprekende uit. Dan vindt een videogesprek van een half uur plaats waarin de coach zich een beeld vormt van zijn klant.

Sportadvies via de app

Voorts wordt een activiteitenprogramma in elkaar gedraaid, en de activiteiten die daadwerkelijk worden verricht, worden via de app doorgegeven aan de coach die vervolgens op basis van die data adviezen geeft in de app. Zoals: gooi er nog tien minuten hardlopen tegenaan, of: vergeet geen water te drinken.

Abonnementsdienst

Op deze manier hoopt GoQii de aandacht voor de fitnessarmbandjes te verleggen van het armbandje zelf naar het feitelijk gebruik ervan, en door de - redelijk dure - abonnementsdienst wil GoQii bereiken dat de sporter er daadwerkelijk gebruik van maakt. Het GoQii-armbandje is in het buitenland voor 99 dollar te koop, maar er zijn af en toe acties waarbij het gratis wordt weggegeven bij een abonnement op de virtuele coachdienst.

Karmapunten voor goed doel

GoQii laat de sporter karmapunten verdienen per sportprestatie. Die punten kunnen vervolgens worden uitgedeeld aan een goed doel. GoQii zorgt er dan voor dat dat goede doel geld krijgt. Zo voelt iemand die via de GoQii-app sport, zich op twee manieren goed.