Tijdens de IFA-beurs in Berlijn hebben we even kunnen spelen met de OSVR Hacker Dev Kit: een open source virtual reality-bril. Niet zo krachtig als een Oculus Rift, maar de maker van deze headset wil wel een standaard voor vr neer gaan zetten met deze bril.

Hands-on met de OSVR Hacker Dev Kit

Opeens draaide die jongen in zijn witte t-shirt zich om. Hij glimlachte, maar niet iemand op de beursvloer. Nee, hij had een virtual reality-bril op. Het was heel even een ongemakkelijk moment en pas wanneer je zelf eens bent afgereisd naar de virtuele wereld, dan begrijp je pas hoe zoiets voelt. Je begeeft je namelijk letterlijk in een andere wereld, terwijl de echte wereld gewoon om je heen doorgaat. Dit was slechts één van de - in verhouding - weinige plekken op de IFA in Berlijn waar we aan de slag konden met een vr-bril.

De bril die wij hebben uitgeprobeerd, is die van Razer. Razer is een computeraccessoiremerk dat ook een eigen Android TV-spelcomputer in het assortiment heeft en onlangs het gefaalde project Ouya heeft overgenomen. Dat het bedrijf investeert in virtual reality is helemaal niet zo vreemd, omdat het concept van die realiteit niet zo ver van gaming vandaan ligt. Natuurlijk kun je nog meer toepassingen bedenken die met vr zouden werken, zoals bijvoorbeeld videobellen of presentaties geven, maar gaming is en blijft belangrijk.

De OSVR Hacker Dev Kit, zoals het apparaat voorlopig nog heet, is dus een virtual reality-bril. Het is techniek verpakt in een compacte jas, die je vervolgens op je hoofd zet alsof het een soort masker of zwembril is. Wanneer je de bril op hebt, dan zie je niets meer van de omgeving om je heen: de nauwe omsluiting zorgt ervoor dat al het licht van buitenaf geblokkeerd wordt. Door middel van elastische banden wordt er gezorgd dat de bril ook niet zomaar af valt. En dat is nodig, aangezien je in de vr-wereld 'gewoon' om je heen kunt kijken.

osvr-1540-1

Voor mij persoonlijk was dit niet de eerste keer dat ik in aanraking kwam met virtual reality, aangezien ik twee jaar geleden al eerder de Oculus Rift op mijn gezicht hebt gehad. Ik speelde destijds wederom een game: skydiving. En dat was behoorlijk spannend, omdat ik de grond op me zag afkomen terwijl ik mijn hoofd naar beneden bewoog. Ik keek om me heen en zag niets anders dan een blauwe lucht en wat witte wolken en omdat ik ook een hoofdtelefoon op had, hoorde ik ook niet wat er verder om me heen gebeurde: wat een beleving.

In de afgelopen twee jaar is er een hoop veranderd op het gebied van virtual reality en dat is nog voordat het product echt op de markt is verschenen. Verschillende bedrijven werken nu allemaal aan een vr-bril, waaronder Sony en HTC nog, die tussen januari 2016 en juni 2016 op de markt zouden moeten verschijnen. Dan maakt het grote publiek pas kennis met goedwerkende virtual reality-gameplay en dat mag ook wel; want op dat moment zijn de verschillende brillen al jaren in ontwikkeling geweest en moet het resultaat wel goed zijn.

Met de OSVR mikt Razer niet meteen op de high-end gamer: de gaming headset vertoont beelden die te vergelijken zijn met spellen die het afgelopen jaar op de Xbox 360 en PlayStation 3 zijn uitgebracht, in een lekkere hoge framerate. Het is dus niet het nieuwste van het nieuwste, maar dat geeft ook niet; zolang de beleving maar op orde is, dan kan het Razer nog wel eens gaan lukken een standaard voor virtual reality gaming neer te zetten. Hoe het bedrijf dat gaat doen, valt nog te bezien. Mijn bevinding met de bril was in elk geval in orde.

Wat meteen opviel toen ik de bril opzette, was het gewicht. Daar waar ik de Oculus Rift destijds nog zwaar vond aanvoelen, merkte ik eigenlijk bij de OSVR heel weinig van het feit dat er een bril aan m'n gezicht zat vastgeplakt. De controller die ik vast had, had wat weg van een Xbox 360-controller, maar dan iets hoekiger en log, maar niet ongemakkelijk en ook zeker niet van slechte kwaliteit. De knoppen waren responsief, de analoge knuppels reageerden goed op de input en over het algemeen vertaalde de bril de input goed in-game.

osvr-1540-wesley

Ik speelde een futuristische racegame die te vergelijken is met F-Zero van Nintendo of WipeOut van Sony: ik vloog met honderden kilometers per uur over een baan in de vorm van een cilinder en ik kon om die cilinder heen vliegen als ik dat zou willen. Onderweg moest ik opletten voor rode en groene zones: raakte ik rood aan, dan ging ik langzamer en raakte ik groen aan, dan ging ik sneller. Ik kronkelde letterlijk over de baan en het mooie was dat ik naar rechts en naar links keek om te zien hoe de bocht zou aflopen op de baan.

Normaliter kun je dat doen door de camera in een spel te draaien. Speel je met een camera die achter de auto hangt dan werkt het net even anders dan wanneer je in de cockpit of achter het stuur zit en in het geval van de racegame op OSVR, zat ik in de cockpit. Alles voelde in eigenlijk aan zoals het aan hoorde te voelen. Tenminste, laat ik dat goed verwoorden: alles voelde aan zoals ik onbewust dacht dat het aan zou voelen of zoals ik, op basis van die ene ervaring, verwachte dat het zou gaan voelen. Vr-experts zijn er op dit moment nog niet.

En dat was eigenlijk wel, aangezien er maar één game te spelen tijdens de demo (logisch, want dan konden er meer mensen spelen met de bril). ik werd tijdens het spel niet misselijk, de bril reageerde op mijn bewegingen en presenteerde een te verwachten uitkomst, waardoor de ervaring alleen maar positief was. Ik kan dan ook niet wachten om vanaf begin volgend jaar de verschillende brillen van Sony, Microsoft, HTC, Razer (nog een keer natuurlijk!) en meer voor het echt uit te proberen - want dit smaakt zeker naar meer.