Onderzoeksbedrijf Juniper Research verwacht dat hybride smartwatches flink in populariteit zullen toenemen tussen nu en 2020. Tegen die tijd zal de helft van alle verscheepte smartwatches een hybride zijn, laat het bedrijf weten.

Hybride smartwatches nemen toe in populariteit

Tussen nu en 2020 zullen hybride smartwatches, zoals de Nokia Steel HR of de Garmin Vivomove HR en zo'n beetje heel het assortiment van Fossil Group, veel populairder worden. Onderzoeksbedrijf Juniper Research verwacht dat tegen die tijd de helft van alle verscheepte smartwatches een hybride zal zijn. Een hybride smartwatch is een regulier horloge met een aantal slimme functies aan boord, zoals bijvoorbeeld een stappenteller of een simpele manier van notificaties doorsturen. Dat kan bijvoorbeeld middels een kleine trilmotor.

Binnen nu en vijf jaar zal het aantal verscheepte hybride smartwatches zijn opgelopen tot tachtig miljoen stuks, wat een stijging van 460 procent zou moeten betekenen, tegenover de schatting van veertien miljoen exemplaren die in 2017 zijn verscheept. Traditionele smartwatches, met een eigen besturingssysteem, laten ook een groei zien: namelijk 160 procent. Die tak groeit minder hard, omdat grote partijen, zoals Motorola en Sony, zich inmiddels hebben teruggetrokken van de markt. Maar dat betekent niet dat dit segment garant staat voor falen.

Door zich op specifieke elementen van sport te richten, krijgen Apple, Samsung en Casio het toch voor elkaar successen te behalen met normale smartwatches. Verder verwacht Juniper Research dat zo'n vijftig procent van alle smartwatches een gps-chip aan boord hebben. Helaas zal het aantal slimme horloges in een nfc-chip aan boord niet zo snel toenemen, wat jammer is. Want het is steeds vaker mogelijk met een smartwatch betalingen te verrichten. Het is nu wachten of Juniper Research gelijk gaat krijgen; aan fabrikanten ligt het straks niet meer.