Onderzoeksbedrijf IDC heeft laten weten dat de markt voor wearables is gegroeid afgelopen kwartaal, maar dat Apple het wel moeilijk heeft. Fitnesstrackers zijn erg in trek, terwijl smartwatches - zoals de Apple Watch - het de laatste tijd met iets minder animo moeten doen.

IDC: markt voor wearables trekt aan, Apple heeft het zwaar

Onderzoeksbureau IDC heeft de cijfers voor het tweede kwartaal van de wearablesmarkt gepresenteerd. De conclusie: fitnesstrackers doen het goed, maar slimmere wearables, zoals een Apple Watch, hebben het zwaar. Over het algemeen is er dus wel een groei, van maar liefst 26,1 procent in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. IDC meldt dat fitnesswearables die iets meer kunnen dan alleen tracken erg in trek zijn. Denk daarbij aan features zoals betalingen verrichten, kunnen communiceren en productief zijn.

idc-wearables-q2-2016

Er is ook een groot verschil zichtbaar tussen trackers en smartwatches. Fitnesstrackers hebben een groei van 48,8 procent gerealiseerd in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, terwijl smartwatches onderuit gingen met een daling van 27,2 procent. De reden hiervoor is dat de consument nog niet precies weet wát ze met een slim horloge aan moeten. De Apple Watch had het helemaal zwaar, maar dat komt doordat het product nog niet ververst is sinds zijn lancering. Waarschijnlijk komt daar vanavond verandering in met de presentatie van Apple.

De verwachting is namelijk dat Apple de Apple Watch 2 zal aankondigen. Fitbit is ondertussen nog steeds marktleider, terwijl Xiaomi nog steeds op de tweede plaats staat. Garmin heeft helemaal een mooie groei laten zien met zijn wearables.