IDC waagt zich weer aan een positief vooruitzicht voor wearables. Slimme polsapparaten zoals smartwatches en fitnesstrackers zitten in de lift. In 2021 moeten er twee keer zoveel worden verkocht als nu.

De groei wordt voornamelijk veroorzaakt door toenemende populariteit van smartwatches. Ook ‘hearables’ en slimme kleding vallen onder wearables, en die verheugen zich ook in toenemende populariteit. In 2021 zouden er wereldwijd in totaal 222,3 miljoen wearables worden verkocht. Dit jaar zijn dat er 132,1 miljoen. De jaarlijkse groei van de markt voor wearables is volgens IDC 18,4 procent.

Hybride smartwatches

Hybride horloges, die er normaal uitzien maar toch enkele slimme functies bezitten, en smartwatches jagen de verkoop aan. Gelijktijdig blijven fitnessbandjes ook verkopen, zij het niet meer dan nu. Tot nu toe waren het vooral de fitnesstrackers die de groei aanjoegen.

Echter, IDC ziet wel een risico. De wearables lijken maar niet qua functionaliteit voorbij de thema’s fitness en gezondheid te kunnen komen. Het wordt op die manier in de toekomst steeds moeilijker om consumenten ervan te overtuigen dat ze een wearable nodig hebben.

Earables

In getallen ziet het er zo uit. In 2017 zijn er bijna dertig miljoen hybride smartwatches verkocht Dat worden er volgens ID in 2021 78 miljoen. Daarmee zijn de hybride horloges de grootste categorie, gevolgd door de echte smartwatches met schermpjes, die van 31,6 miljoen naar 71,5 miljoen verkochte exemplaren stijgen in de komende vier jaar.

De wearables in het oor, de zogeheten earables, stijgen van 1,7 miljoen verkochte exemplaren in 2017 naar 10,6 miljoen in 2012. Alle andere categorieen wearables zitten eveneens in de lift.