Het analistenbureau IDC verwacht dat de verkoop van smartwatches in 2020 zijn verdrievoudigd, al lijken de apparaten nog niet essentieel. Momenteel weet de consument nog niet echt wat die aan een smartwatch heeft, waardoor de verkopen wereldwijd tegenvallen.

Smartwatches zijn in 2020 veel populairder dan nu

Ben je nog niet overtuigd van het nu van een smartwatch, dan sta je daar niet alleen in. Maar het tij moet een keer gaan keren, denkt ook analistenbureau IDC, dat verwacht dat de verkoop van de smartwatches in 2020 moet zijn verdrievoudigd. Van 2015 naar 2016 is er slechts een groei waargenomen van 3,9 procent in het aantal verscheepte modellen wereldwijd (van 19,4 miljoen naar 20,1 miljoen stuks). Over een jaar of vier moet dat aantal liggen op maar liefst 76,6 miljoen, met 17,8 miljard dollar in verkopen.

En dat is goed nieuws voor de bedrijven die inmiddels al flink geïnvesteerd hebben in de technologie, die maar niet echt wil aanslaan. Zowel Samsung als Apple, de twee marktleiders van dit moment, hebben al meerdere smartwatches uitgebracht, maar geen van al die modellen sloeg echt aan. Dat weerhoudt beide bedrijven er echter niet van alsnog met nieuwe modellen aan te komen zetten, zoals de Apple Watch Series 2 en de Samsung Gear S3. Apple zal ook in 2020 marktleider zijn op het gebied van het slimme horloge, aldus IDC.