Jawbone is één van de bekendere fabrikanten op het gebied van van wearables, en dan vooral in de fitness trackers-categorie. Een paar maanden geleden gooide het bedrijf voor de zoveelste keer hoge ogen door de UP3 band aan te kondigen, een armband met zoveel sensoren dat iedere fitness-data-nerd even extra rechtop ging zitten op zijn stoel. We zijn nu maanden verder en het product is nog steeds niet op de markt, en dat kan Jawbone zomaar eens de kop gaan kosten.

De UP3 zou één van de meeste geavanceerde trackers op de markt zijn. Op de productpagina van Jawbone vind je de volgende beschrijving:

UP3 is de meest geavanceerde activiteitenmeter op de markt. Het apparaat is uitgerust met baanbrekende sensoren, die je een volledig beeld van jouw gezondheid geven. De hartgezondheidssensor meet jouw hartslag in rust, wat een belangrijke waarde is om jouw algemene gezondheid en conditie vast te kunnen stellen. Je zult jouw slaap beter leren begrijpen. En dat allemaal in een ongelofelijk klein, waterbestendig apparaat waarvan de batterij wel een week lang meegaat.

Er zitten een groot aantal sensoren in de UP3, waaronder een temperatuursensor, accelorometer met drie assen en een hele set bioimpedance-sensoren. Vooral de laatst genoemde sensoren zijn technisch vooruitstrevend, en maken onder meer nieuwe en, in theorie, betrouwbaardere methodes van het meten van hartslag, verzuring en meer mogelijk.

Jawbone-UP3

Via enkele betrouwbare bronnen hebben wij vernomen dat Jawbone op kleine schaal in staat is om deze sensoren allemaal in de hip ogende band te verwerken, maar dat een grotere productieschaal extreem problematisch is voor het bedrijf. Dit betekent dat er naar een nieuwe investeerder gezocht moet worden, want de laatste cash-injectie begint alweer op te drogen. Jawbone heeft tot nu to ruim een half miljard dollar weten op te halen bij investeerders. En in de wandelgangen gaat het verhaal dat het geduld op aan het raken is bij de movers & shakers in de VC (Venture Capital) wereld. Dat Apple ook nog eens de verschillende producten die Jawbone wel op de markt heeft lijkt te weren uit zijn winkels gaat ook zeker niet helpen.

Wij spreken dus vanaf deze plek dan ook het volgende uit: Het zal ons niet verbazen dat Jawbone, ondanks hun grote naamsbekendheid, in 2016 geen opzichzelfstaand bedrijf meer zal zijn. Een overname door een partij als Lenovo, Apple, Microsoft  of Intel (die hebben immers ook Basis al gekocht) lijkt ons een mogelijkheid te worden.