Als het gaat om het aantal verscheepte smartwatchdisplays, dan heeft fabrikant LG momenteel bijna 70% van de markt in handen. In het eerste kwartaal van 2015 heeft LG acht miljoen schermen verscheept: acht keer zoveel als in het vierde kwartaal van 2014.

LG domineert de markt voor smartwatchdisplays

Volgens het onderzoeksbureau DisplaySearch heeft LG Display, de afdeling binnen LG die onder andere smartwatchdisplays maakt en het enige bedrijf dat momenteel schermpjes voor de Apple Watch produceert, meer dan 186 miljoen dollar verdiend aan de productie van die displays in het eerste kwartaal van 2015. Dat is een immens bedrag voor een markt die geschat wordt op een waarde van 240 miljoen dollar. Andere displaymakers hebben een veel kleiner aandeel. Ter vergelijking: Samsung heeft momenteel 3,1 procent in handen.

Als je kijkt naar het aantal verscheepte displays, dan heeft LG 66,8 procent in handen van de markt. In het eerste kwartaal van 2015 heeft het bedrijf acht miljoen schermpjes verscheept. Dat is bijna acht keer zoveel als in het laatste kwartaal van vorig jaar, toen dat getal nog op 1,1 miljoen stuks lag. Dat heeft de fabrikant mogelijk te danken aan de deal met Apple, aangezien het dus het enige bedrijf is dat displays maakt voor het horloge van dat bedrijf. Fabrikant Sharp heeft 900,000 units kunnen verschepen in dezelfde periode.

Naast het succes dat LG heeft als producent van de Apple Watch-schermen, boekt het bedrijf ook succes met de eigen smartwatches. Zo doen de oled-displays van LG het ook erg goed en dat is weer te danken aan het succes van de Android Wear-smartwatches LG G Watch R en de LG Watch Urbane. Maar er ligt gevaar op de loer. Niet alleen zal Samsung ook een eigen ronde smartwatch gaan uitbrengen, het schijnt ook dat deze producent schermen gaat maken voor de tweede generatie Apple Watch. LG kan dus helaas nog niet achterover zitten.