Dit jaar zullen wereldwijd 110 miljoen wearables over de toonbanken gaan, voorspelt marktcatcher IDC. Dat is een groei van 38,2 procent ten opzichte van 2015. De groei blijft na dit jaar voortzetten.


Steeds slimmere smartwatches

In 2020 zullen volgens IDC wereldwijd 237,1 miljoen wearables worden verkocht. De markt is nog jong, constateert IDC. Er zullen in de komende jaren nieuwe producten op de markt komen die steeds slimmer worden. De huidige smartwatches en fitnesstrackers zullen snel worden ingehaald door apparaten die veel meer kunnen.

fossil-android-wear-maart


Slimme kleding en brillen

Horloges en polsbandjes zullen dit jaar goed zijn voor honderd miljoen verkochte apparaten. Vorig jaar stond dat aantal op 72,2 miljoen. Wearables die zijn verwerkt in kleding, brillen en ‘hearables’ (oor-apparaten) zijn goed voor nog eens tien miljoen verkochte exemplaren. Smartwatches blijven leidend in de wearables-markt, aldus IDC.


Apple Watch en Android Wear aan top

De Apple Watch en Android Wear-horloges kapen veel aandacht van de consument, maar dit jaar zullen die goed zijn voor gezamenlijk een kwart van alle verkochte wearables. Dat aandeel zal in 2020 zijn gegroeid tot eenderde van de markt, meldt IDC.

facer-apple-watch


Gewone horloges met slimme functies

“Het is tijd om na te gaan denken over slimmere horloges. Traditionele horloges met een vorm van fitness- of slaapmonitoring, maar geen apps hebben, gemaakt door traditionele horlogemakers. Deze apparaten hebben de potentie om de technologie onzichtbaar te maken, terwijl die wel geïntegreerd wordt in ons dagelijkse leven”, meldt IDC-analist Jitesh Ubrani.

Withings Activité Steel


Technofielen

Hij voorspelt dat deze nieuwe categorie snel in populariteit zal groeien. Simpele horloges die een paar slimme dingen kunnen, en niet gebonden zijn aan één ecosysteem zoals Android Wear of de Apple Watch. Laatstgenoemde apparaten zullen hun weg weten te vinden naar ‘technofielen’, maar de gewone horloges die gaandeweg wat slimmer worden gemaakt, zullen het grote publiek meer trekken.


Smartwatch-platforms

“We verwachten dat er grote veranderingen aankomen, me smartwatches die steeds meer op echte horloges beginnen te lijken, user interfaces die makkelijker zijn te bedienen dan met swipen en gebaren, en applicaties die het kunnen opnemen in de apps die in onze smartphones zitten. Ook zullen smartwatches verbinding kunnen leggen met netwerken, systemen en andere apparaten. Al deze ontwikkelingen leiden ertoe dat er druk wordt gezet op de smartwatch-platforms om zich veel verder te gaan ontwikkelen dan waar ze nu staan.”

Pebble Time Round 2


Pebble op plek vijf

Volgens IDC blijft de Apple Watch leidend, gevolgd door Android Wear. Op de derde plaats komt RTOS (real-time operating system), dat in de armere landen populair is. Op welk vier ziet IDC Tizen van Samsung verrijzen, gevolgd door smartwatches die op een vorm van Linux lopen en op plek vijf staat Pebble. Die laatste fabrikant zal een bescheiden groei doormaken, voorspelt IDC, maar steeds meer Pebble-fans zullen gaandeweg overstappen op de Apple Wartch of een Android Wear-horloge.