der dit jaar kwamen HP en horlogemaker Movado met het nieuws dat ze samen welbekende merken in stijlvolle, analoge smartwatches wilden verwerken. Afgelopen week was er een presentatie.

Not so smart

Het Zwitserse horlogemerk Movado maakt de horloges. HP levert de technologie die van de horloges een smartwatch maakt. Heel erg slim zijn de horloges niet. Ze verbinden zichzelf via bluetooth met een smartphone en nemen daar notificaties van over in de vorm van een lampje en een trilling. Belangrijkste trekker van de horloges lijkt dan ook niet het 'smarte'  te zijn, maar het gebruik van bekende merknamen als Tommy Hilfiger, Hugo Boss en Coach.

hp-hovado-ferrari

Stijl

Een smartwatch met gewone wijzers, zonder scherm dat apps en tekst kan vertonen. "Klanten willen slimme accessoires die dagelijkse taken makkelijker maken en ze in staat stellen om verbonden te blijven zonder dat ze een compromis hoeven te sluiten op het gebied van stijl", meldt HP hierover. Door de technologie van HP in min of meer gewone horloges te stoppen, wordt op de esthetische aspecten niet ingeleverd. En toch heb je er wat aan , want je kunt zien of voelen of er een sms, e-mail of een andere notificatie binnenkomt.

Geen hartslagmonitor

Wat de smartwatches niet hebben, is een hartslagmonitor, een speaker, microfoon, wifi of plek voor een simkaart. Allemaal afwezig. De polssieraden zijn overduidelijk bedoeld voor mensen die stijl belangrijker vinden dan technologie. Wel worden de stappen geteld door een bijbehorende smartphone-app en kun je via die app notificaties aan- en uitzetten. En je kunt er het horloge mee gelijk zetten. Deze app is het enige dat alle HP/Movado-horloges met elkaar gemeen hebben.

hp-movado

Twee batterijen

Er zitten twee batterijen in het horloge. Een om het uurwerk in leven te houden, en nog een lithium-ion batterij die het volgens HP vijf dagen moet volhouden voordat hij weer moet worden opgeladen. HP heeft erbij verteld dat sommige horloges wat meer slimme features kunnen krijgen dan andere.

Nederland

De horloges met merknamen als Tommy Hilfiger, Hugo Boss, Coach, Juicy Couture, en Cuderia Ferrari komen eind dit jaar naar de winkels voor prijzen tussen 195 en 325 dollar. Ze zijn compatible met de iPhone en Android. Over Nederlandse prijzen en beschikbaarheid is nog niets bekendgemaakt.