De afgelopen zes maanden hebben Microsoft en autofabrikant Volvo samengewerkt aan een virtuele showroom, geschikt voor HoloLens. De HoloLens is de augmented reality-bril van Microsoft, die de realiteit mixt met een digitale laag informatie.

Verken de Volvo-auto met de Microsoft HoloLens

Microsoft en autofabrikant Volvo werken al zes maanden aan een virtuele showroom voor Volvo-auto's, die je kunt betreden met een Microsoft HoloLens-bril op. Op het hoofdkantoor van Microsoft in Redmond is er nu een grote open ruimte beschikbaar waar mensen de auto's van Volvo kunnen bekijken, op manieren die voorheen (niet gemakkelijk) mogelijk waren. Je kunt onderdelen en lagen weghalen om bijvoorbeeld de motor en dergelijke te bekijken, maar ook de auto in een andere kleur weergeven of met andere wieldoppen.

Ook zijn gebruikers in staat om de auto van alle kanten te bekijken, omdat de HoloLens in staat is de ruimte tussen jou en het geprojecteerde object uit te rekenen. De vraag is nu echter hoe je een auto het beste virtueel kunt bekijken: in virtual of augmented reality? Microsoft en Volvo geloven in de laatste: de techniek, zeker met HoloLens, is draadloos en hoeft slechts het object te realiseren dat wordt getoond, in plaats van een complete kamer. Het kost dus ook minder moeite om zo'n showroom te realiseren: voor de rest heb je alleen ruimte nodig.

Volvo hoopt volgend jaar een HoloLens-ervaring te kunnen realiseren, maar helaas is het nog niet duidelijk of dit wereldwijd zal gebeuren. Ook is er nog geen releasedatum vrijgegeven. Voor nu houden we het daarom maar op de bovenstaande video.