Microsoft heeft 'big data'  gehaald uit de gegevens die 30.000 dragers van de Microsoft Band aan het bedrijf ter beschikking hebben gesteld. Belangrijkste conclusie: ga op tijd naar bed.

Slaapgewoonten

Deze open deur kan nu wetenschappelijk worden onderbouwd. De gegevens, die mensen met Microsoft hebben gedeeld vanaf hun fitnesstracker, gaan in dit geval over de slaapgewoonten. Door alle gegevens naast elkaar te leggen, is een duidelijk beeld ontstaan over de hoeveelheid slaap van de deelnemers, en de prestaties van de Band-dragers gedurende het etmaal.

Bing

Microsoft combineerde twee gegevens met elkaar. De vastgelegde slaapduur in de Microsoft Band, en de snelheid waarmee mensen zoeken op zoekmachine Microsoft Bing. Het blijkt dat mensen rond vier uur 's middags veel langzamer op toetsen tikken en met muizen klikken dan in de ochtend, als er net met het werk is begonnen. En 's nachts moet je al helemaal niet bij ze aankomen. Mensen die dan zoekopdrachten invoeren, doen dat erg langzaam.

Toetsenbordkliks

De gegevens van de 30.000 Band-dragers is vergeleken met de snelheid van 75 miljoen toetsenbordkliks op de Bing zoekmachine. Het blijkt dat mensen die een goede nachtrust hebben, het best presteren. Mensen die te laat naar bed gaan of een deel van de nacht doorwerken, raken steeds minder geconcentreerd. Een uur vroeger naar bed gaan helpt echter nauwelijks; de normale slaaptijden aanhouden des te meer. Een uur later naar bed gaan dan die normale bedtijd, is echter al funest voor de prestaties. Zelfs als daarna een prima nachtrust wordt genoten.  ''Het gaat niet alleen om de duur van de slaap, maar er is ook iets met de timing", meldt een van de onderzoekers.

Drukke dag is slechter slapen

Het onderzoek bewijst ook dat een drukke dag een flinke impact heeft op de slaap daarna, en dat is geen beste invloed. Wie een uiterst drukke dag heeft gehad, slaapt slechter.