Nvidia gelooft heilig in virtual reality, en tijdens GTC 2017 heeft het bedrijf een volgende stap op dit gebied laten zien. Nvidia toonde Project Holodeck, een virtual reality-ervaring waarbij meerdere personen dezelfde hoge resolutie visuals krijgen te zien en daarbij de virtuele objecten die ze zien nog realistischer moeten ervaren doordat ze zich gedragen als echte objecten.

Een 'probleem' van virtual reality is dat de interactie met de omgeving vrij beperkt is. Je kunt niet even leunen op een tafel of iets echt aanraken. Nvidia heeft daar een oplossing voor gevonden. In de demonstratie van Project Holodeck toonde het bedrijf vier personen die rond een auto liepen en er ook in konden zitten. Middels heptische feedback en de perceptie dat je niet door bijvoorbeeld het stuur heen kunt pakken krijg je meer het gevoel in een andere realiteit te staan.

Daarbij heeft Nvidia de auto gemaakt van vijftig miljoen polygonen, waardoor je vanuit elke hoek een realistisch beeld van de auto blijft behouden. Ook dit moet een natuurlijke vr-ervaring ten goede komen. Vooralsnog staat het echter allemaal in de kinderschoenen en we weten niet eens welke hardware en software het bedrijf gebruikt. Nvidia belooft voor komende september een versie van Project Holodeck af te hebben waar ook echt mee gespeeld kan worden door het publiek.