Uit onderzoek blijkt dat virtual reality in 2016 de vaart krijgt die de markt nodig heeft en dat momentum zou worden vastgehouden in 2017. Tegen het einde van 2020 zullen er bijna veertig miljoen virtual reality-apparaten verkocht zijn, wordt nu gedacht.

Onderzoek: markt voor virtual reality stijgt komende jaren

Uit onderzoek blijkt dat virtual reality in 2016 echt van grond komt. De verwachting is dat er in dat jaar veertien miljoen vr-apparaten verkocht zullen worden. Dat momentum zou worden vastgehouden in de jaren die volgen: in 2017 zouden achttien miljoen vr-apparaten verkochten moeten zijn, terwijl dat getal eind 2018 al op 22 miljoen zou moeten liggen. Het onderzoek heeft ook verder gekeken dan de komende drie jaar en verwacht dat er over vijf jaar, aan het einde van 2020, zo'n veertig miljoen virtual reality-apparaten verkocht zijn.

Hoewel er in het begin soms en eentje lacherig over werd gedaan, lijkt het er dus echt op dat virtual reality een onderdeel in de tech-wereld wordt dat blijft hangen. En dat is eigenlijk helemaal geen gek idee, aangezien we bedrijven als Facebook, eigenaar van Oculus Rift, HTC, Samsung en Sony, met Project Morpheus voor PlayStation 4, allemaal de markt zien betreden. Ook zien we dat Microsoft deals heeft gesloten met Oculus Rift en heeft zelfs Nintendo zich uitgelaten over de recente ontwikkelingen rondom deze trend.

Met virtual reality-apparaten, momenteel populair in de vorm van een bril of headset, is het mogelijk een 3D-wereld te betreden, waarin je kunt rondkijken door je hoofd te bewegen. Het voelt alsof je in een andere wereld bent, waardoor het niet moeilijk is om te bedenken dat gaming straks booming business is in het vr-segment. Uit het onderzoek blijkt ook dat games straks populairder zullen worden dan films, aangezien het minder moeite kost om een game in vr te spelen dan een film in virtual reality te bekijken.