Lead producer Jeff Gardiner, werkzaam bij Bethesda Studios en verantwoordelijk voor Fallout 4, geeft aan onder de indruk te zijn van virtual reality. Eerst was Gardiner nog een beetje sceptisch over de ontwikkelingen, maar hij moest zijn menig al gauw bijstellen.

Ontwikkelaar van Fallout 4 'weggeblazen' door virtual reality

In een interview met Ars Technica heeft Jeff Gardiner, leead producer bij Bethesda Studios en verantwoordelijk voor Fallout 4, aangegeven 'weggeblazen' te zijn door virtual reality.
I was a little skeptical when I first put them on, but I have to say I was really blown away. I felt emotions that I think were impossible to reproduce without that medium—a real sense of fear, a real sense of wonder.

Waarschijnlijk heeft Gardiner een potje Portal gespeeld met een vr-bril op. In Portal krijg je als speler een speciaal pistool dat in staat is portalen te maken. Spelers kunnen er twee aan elkaar koppelen en dan door de gaten in de muur, de grond of het plafond lopen, om zo een serie puzzels op te lossen. Gardiner vertelt over zijn ervaring:
...they open up the thing in the bottom of the floor, and I honestly felt for a second… my gut reaction was a fear of falling. No matter how good you do on a 2D screen, you can’t reproduce that.

Het is goed om te weten dat ook Bethesda-medewerkers onder in de indruk zijn van virtual reality, omdat deze studio bekend staat om zijn games met gigantische omgevingen die spelers kunnen verkennen - wat natuurlijk een ideale match lijkt voor vr. Helaas is op dit moment niet bekend of Bethesda daadwerkelijk aan een game in virtual reality werkt. Wel weten we dat traditionele gamemakers als Polyphony Digital (bekend van Gran Turismo op PlayStation) en Insomniac Games werken aan games voor de vr-brillen.