Fabrikant Razer, voornamelijk bekend van zijn game-accessoires, heeft bekendgemaakt dat het eigen vr-platform nu ook Android ondersteunt. Bovendien is het zo dat je het scherm van de headset kunt loshalen en in plaats daarvan je Android-smartphone kunt gebruiken.

Razer's OSVR ondersteunt nu ook Android als platform

Razer, bekend van game-accessoires en de aankomende Android TV-settopbox Forge TV, heeft aangekondigd dat het OSVR-platform, wat staat voor Open Source Virtual Reality, vanaf nu ook ondersteuning aanbiedt voor Android. Dat betekent dus dat je straks ook in staat bent om je Android-apparaat aan te sluiten op de virtual reality-bril. Dat kun je bijvoorbeeld doen door het scherm van de bril los te klikken en in plaats daarvan je Android-smartphone te gebruiken als scherm, net zoals je doet bij Google Cardboard, bijvoorbeeld.

Dat het kan betekent echter wel dat ontwikkelaars games voor het platform moeten maken, maar dat gaat in de toekomst ongetwijfeld gebeuren nu virtual reality ontzettend populair is met headsets van zowel Sony als Oculus en stiekem ook de augmented reality-bril van Microsoft. Juist een open platform als OSVR is interessant om in de gaten te houden, vanwege de toegankelijke natuur en de manier waarop ontwikkelaars aan de slag kunnen met zowel de soft- als hardware. Het is veel minder gesloten dan bijvoorbeeld de Oculus-omgeving.

Razer heeft het OSVR-platform ontwikkeld om een standaard neer te zetten voor virtual reality- input, -games en -output, met als doel de best mogelijk ervaring aan te bieden op het gebied van gaming in een virtuele omgeving. Het platform ondersteunt meerdere (populaire) game engines (de basis van een game, zoals Unreal Engine 4 en Unity 3D Engine), besturingssystemen en headsets en wordt ondersteund door meerdere, belangrijke organisaties, zoals Leap Motion, Virtuix en International Game Developers Association.