Uit een onderzoek onder tweehonderd Nederlandse reclamebureaus blijkt dat deze branche grote mogelijkheden ziet in virtual reality. Meer dan de helft wil dit nieuwe medium nog dit jaar gaan inzetten.

360 graden-films

Het onderzoek is verricht door Mobile Marketing NL in opdracht van innovatiebureau CapitolaVR. Niet alleen naar het gebruik van virtual reality is gevraagd, ook naar de meningen over 360 graden-films.

Onontgonnen terrein

Hoewel virtual reality nog nauwelijks ontgonnen terrein is als marketingtoepassing, zitten zeker honderd reclamebureaus er al op te broeden om er wat mee te gaan doen. CapitolaVR concludeert dat de branche virtual reality veel sneller omarmt dan de pc, internet en mobile in de voorbije jaren. Die gebieden zijn nu helemaal ontdekt door de reclamebranche.

samsung-gear-vr-retina

In virtual reality, dat onlangs door investeringsbank Goldman Sachs is uitgeroepen tot de grote innovatie van de komende tien jaar, zien ze nu echter al onmiddellijk grote kansen. Hoewel er nog nauwelijks VR-brillen in omloop zijn, en hoewel die VR-technologie nog altijd erg zware en dure pc's vergt.

Klanten

In 360 graden-video's, rondomfilmpjes, zien de reclamebureaus dan ook net zoveel kansen als in virtual reality. Op YouTube en Facebook zijn die al te bekijken. Consumenten kunnen hiermee worden bereikt, denken reclamebureaus.

lg-360-vr

Kinderschoenen

Bij twee op de drie reclamebureaus is het gebruik van VR en 360 graden-filmpjes al onderwerp van gesprek geweest met hun klanten, bij eenderde nog niet. De bureaus die de nieuwe technologische mogelijkheden tot dusver afwijzen, hebben er te weinig kennis van of denken dat de return on investment nog niet aanwezig is - ze zijn er meer geld aan kwijt dan ze eraan kunnen verdienen - en de technologie staat nog in de kinderschoenen.

ossic-vr-3d-audio

VR-campagne

Toch blijft de wens vooralsnog de vader van daadwerkelijke uitvoering. Slechts veertien procent van de reclamebureaus heeft al virtual reality ingezet voor klanten. Maar ruim de helft heeft plannen om nog dit jaar iets met dit nieuwe verschijnsel te willen doen. Bijna tweederde kan een VR-campagne in eigen huis opzetten.

Cardboard viewer

Hiervoor wordt vooralsnog gebruik gemaakt van de weinige beschikbare mogelijkheden, zoals de kartonnen VR-brillen van Google (carboardviewers) en de VR-applicaties van Samsung binnen de Gear-app. De net uitgebrachte Oculus Rift is alleen nog in proefopstellingen aan bod geweest.

google-cardboard-play-store