De afgelopen tijd hebben we de Xiaomi Mi Band getest. Wellicht ben je niet bekend met Xiaomi, wat op zich niet gek is. Het bedrijf is pas vijf jaar oud, maar nu al de derde grootste smartphone-maker ter wereld, na Apple en Samsung. Een jaar geleden werd de Mi Band gepresenteerd, en in slechts één jaar is Xiaomi de een-na grootste verkoper geworden in de wearable-markt, na Fitbit.

Xiaomi Mi Band

In deze review bekijken we de Xiaomi Mi Band, maar er gaan al geruchten over de opvolger, de Mi Band 2. Zo zou de Mi Band 2 een touchscreen krijgen, iets wat de Mi Band nu nog niet heeft. Laten we eerst naar de Mi Band zelf kijken, en niet naar de app of wat het apparaatje kan. Eerder schreef ik een review over de Fitbit Flex, een mooie wearable, maar niet meer dan dat.

De Mi Band lijkt simpel, maar wie goed kijkt ziet dat de wearable prachtig afgewerkt is, iets wat je niet zou verwachten van een wearable die je voor €15 inclusief verzending uit China kunt laten komen. Zo zijn de drie lampjes uiterst vernuftig geboord, zoals op onderstaande foto te zien is. Verder is de Mi Band erg fraai en minimalistisch vormgegeven. Ben je het zwarte bandje zat, dan kun je deze gemakkelijk (en goedkoop) omwisselen voor een nieuwe kleur of zelfs ander ontwerp.

Xiaomi Mi Band detail

Activiteiten meten

Op de eerste plaats is de Mi Band natuurlijk een uitgebreide stappenteller. De Mi Band houd je stappen bij, actieve minuten, verbrandde calorieën en de totale afstand die je aflegt. Het stappen tellen is over het algemeen erg precies, de data wijkt niet heel erg af van mijn Fitbit Flex. Wel opvallend is dat mijn ouders, die beiden een Mi Band gedragen hebben, na sommige wandelingen een heel ander aantal stappen hebben. De Mi Band doet meer met gegevens dan Fitbit. Zo splitst de app je totale activiteit op in lopen en hardlopen, niet alleen qua stappen, maar ook qua tijd en verbrandde calorieën.

Xiaomi Mi Band app

Slaap bijhouden

De Mi Band kan ook je slaap bijhouden. Naast totale slaaptijd geeft de app je ook een kwaliteitsscore. Die is niet alleen gebaseerd op de totale slaaptijd, maar ook de hoeveelheid diepe en lichte slaap. Anders dan de Fitbit Flex herkent en activeert de Mi Band automatisch de slaap-modus. Bij de Fitbit moet je elke avond aangeven wanneer je naar bed gaat en 's ochtends wanneer je uit bed gaat, iets wat je wel eens kunt vergeten. Dat is bij de Mi Band dus niet van toepassing. De Mi Band heeft ook een wekker-functie. Die stel je de avond van te voren in via de app. Zodra het tijd is om wakker te worden trilt de Mi Band, waardoor je op een rustige manier wakker wordt, alsof iemand aan je hand schudt.

Slimme features Xiaomi Mi Band

Ondanks de veel lagere prijs vergeleken met de Fitbit Flex, komt de Xiaomi Mi Band veel meer in de buurt van een slimme wearable. Zo kan de Mi Band gaan trillen als je een inkomend telefoongesprek krijgt. Zittend voel je soms de trillingen van je smartphone niet, met de Mi Band voorkom je dat. Als je een Android telefoon hebt kun je de Mi Band ook gebruiken om je telefoon te ontgrendelen. Je telefoon kijkt of je Mi Band in de buurt is, en indien dat het geval is hoef je geen code meer in te voeren. Als laatste kun je de app gebruiken om je Mi Band te zoeken als je hem verloren bent. Via bluetooth wordt een signaal verstuurd naar de Mi Band, waarna deze zal gaan trillen en licht gaat geven zodat je hem makkelijker kunt vinden.

Andere voordelen

Vergeleken met de Fitbit zijn er nog een heleboel andere voordelen te noemen. Zo heeft de Mi Band een batterijduur van ongeveer dertig dagen, en langer als je niet gebruik maakt van de wekker- en zoek-functie. De Fitbit gaat gemiddeld zeven dagen mee op een volle batterij. Ook is opladen veel makkelijker, mijn frustraties over het opladen van de Fitbit Flex kun je in de desbetreffende review vinden.

De Mi Band kan ook direct synchroniseren met Apple's Gezondheid-app, of Google Fit als je een Android telefoon gebruikt. Deze apps verzamelen alle gegevens van je wearables en sport-apps zodat je een handig overzicht hebt. Fitbit houdt verzamelde gegevens liever voor zichzelf en laat je data alleen synchroniseren naar de Gezondheid-app met een omweg.

Mi Band detail

Nadelen

Natuurlijk zijn er ook een paar nadelen te vinden bij de Mi Band, al noem ik die eerder kleine foutjes, omdat ze vooral onhandig zijn en ontstaan als een fabrikant voor het eerst een wearable maakt. Fitbit heeft een ingebouwd vrienden-systeem waarmee je tegen anderen kunt strijden om zoveel mogelijk stappen te halen, voor de Mi Band moet je een WeChat account aanmaken, waarna dit pas kan. Weinig mensen in Nederland hebben een WeChat account, aangezien deze service vooral populair is in China.

De band van de Mi Band is ook niet heel stevig. De twee exemplaren die ik heb zijn beiden nog heel, maar op internet zie ik veel foto's van Mi Band's waarbij de lus op het einde van de band is gebroken, voorzichtigheid bij het om- en afdoen van de band is dus aan te raden. Snel even kijken of je je doel al gehaald hebt is ook onhandig. Bij de Fitbit tik je twee keer op de sensor waarna de lichtjes gaan branden, bij de Mi Band moet je een beweging maken alsof je op een horloge kijkt om te zien hoe laat het is. Die beweging wordt niet altijd goed herkend, waardoor je een paar keer voor gek staat als je telkens je arm omhoog en omlaag doet.

Omdat de Xiaomi Mi Band officieel nog niet in Nederland te koop is, is de app alleen beschikbaar in het Engels en Chinees. Om diezelfde reden kun je een Mi Band niet in de winkel kopen, maar via verschillende Chinese webwinkels. Omdat de Mi Band zo goedkoop is (ongeveer €15 inclusief verzending) hoef je geen douanekosten te betalen. Verzending duurt vaak wel lang, ongeveer 15 werkdagen. Xiaomikopen.nl heeft een handig overzicht van de laagste Xiaomi Mi Band prijzen.

Conclusie

Weet je nog niet zeker of een wearable wat voor je is, maar wil je er wel eens een proberen? Dan is de Mi Band zeker een aanrader door de lage prijs maar zeer complete functies. Daarnaast is de Mi Band ook een prima opvolger van je Fitbit of andere wearable als je geen uitgebreide functies wilt zoals GPS of groter scherm. Door de lange batterijduur en het gemakkelijke opladen is de Mi Band een wearable waarvan je vergeet dat je hem draagt, maar ondertussen wel allerlei data bijhoudt.

Minpunten

• Geen ondersteuning voor Nederlands
  • Kinderziektes