Samsung kan het nog wel eens lastig krijgen op de smartwatch-markt, met concurrenten als Apple en Xiaomi, die beiden een segment hebben. Apple belichaamt het duurdere segment, terwijl Xiaomi het goedkopere op zich neemt. En Samsung hangt er een beetje tussenin.

Smartwatches van Samsung krijgen het nog lastig

Hoewel Samsung als één van de eerste fabrikanten met eigen smartwatches op de markt uitkwam, kan het straks zijn dat het bedrijf moeite gaat hebben met het verkrijgen van marktaandeel. Voor het duurdere segment van de markt hebben de consumenten nu toegang tot de Apple Watch, terwijl de budgetshoppers onder ons vaak tevreden zijn met producten van Xiaomi, één van de grootste wearable-fabrikanten van dit moment. Samsung moet zich dus gaan concentreren op het middensegment, wil het bedrijf aandeel behouden.

Hoewel er geen precieze cijfers bekend zijn, doen de mogelijke cijfers Samsung niet veel goed: Apple schijnt namelijk, sinds april, al zeven miljoen Apple Watches verkocht te hebben, terwijl Samsung slechts twee miljoen Samsung Galaxy Gear-apparaten verkocht. En die smartwatches zijn al twee jaar beschikbaar op de markt. En hoewel de Apple Watch nog niet eens overal verkrijgbaar is (17 juli komt die naar Nederland), betekent dit nu al dat Apple de dominante leider is van de smartwatch-markt, ondanks Samsungs voorsprong.

Xiaomi mag dan misschien nog geen smartwatch hebben (al doen de geruchten wel de ronde dat het bedrijf er aan eentje werkt), de fitnesstracker Xiaomi Mi Band doet het wel aardig goed op de budgetmarkt: er wordt gezegd dat er al zes miljoen van zijn verkocht. En wanneer Xiaomi dan eindelijk zijn smartwatch toont, dan zullen er ongetwijfeld een hoop mensen voor het goedkopere alternatief kiezen, omdat die tot nu toe net zo effectief zijn als de duurdere varianten. Mogelijk kan Samsung het met de Gear A opnemen tegen de Apple Watch.